1908 – 1927 Ford T - a "bádog Bözske"
Elküldve: 2007.12.14 11:06
Ebben a topicban igyekeznénk összegyűjteni a Ford talán leghíresebb modelljével foglalkozó adatokat, képeket és a magyar nyelvű cikkeket. Aki ilyen autóval kapcsolatban keresgél, annak ne kelljen sok fórumot olvasgatni, hanem itt, egy helyre gyűjtve találhatja meg érdeklődésének célját.
Ford T modell
Az 1907-es T modell és Galamb József
Kezdhetnénk talán azzal, hogy Henry Ford és Galamb József neve együtt vált híressé a T-Ford által. Az erősen magyar kötődése miatt is érdemes talán kis időt szánni ennek az autónak a megismerésére. Akkor vágjunk bele a történetbe:
1896-ban Henry Ford megépítette az első autóját. Nem sokáig kellett várni és csapatával elkészítette első győztes verseny autóját. 1901-ben a michigani Grosse Pointe volt a hely, ahol győzelemre vitték a Ford autót. Ez után a siker után, már nem sok idő kellett, hogy 1903-ban megalakuljon a Ford Motor Company. A cég $100,000-t tudott összeszedni a befektetőktől és $28,000 volt ebbőél a készpénz. A cég ekkor 125 embert foglalkoztatott és három különböző modellből 1700 db-ot készített. Az autók viszonylag drágák voltak a magas haszon kifizetése miatt. Pár év alatt rádöbbentek, hogy ahhoz, hogy piacot tudjanak szerezni egy olcsóbb autóval kell elő állni. Így 1906-ban elindult az új autó tervezése és életre hívása, amely kicsi hasznot hozott. Ekkor készítették el az N-modellt. Galambos úr segítségével. 1906 telén a detroiti Piquette Avenue egy épületének termében neki láttak egy új autó tervezésének is, amely majd leváltja az N modellt. Közben egy floridai versenyen egy francia autón észre vették, hogy sok eleme az acélnál könnyebb anyagokból készült. Ekkor jönnek rá, hogy a Vanádium tartalmú acél használatára. Igaz ekkoriban Amerikában nem ismerték ennek az előállítási módját. Ebben az irodában tűnik föl egy magyar származású férfi, akinek tervei alapján készül el az új autó. Ő Galamb József, aki még többször feltűnik a Ford történetében, hisz tervei alapján készülnek el később az automatizáláshoz szükséges futószalagok, de ne siessünk ennyire előre és térjünk vissza a történethez. 1906-ban az ő asztalán készültek el az autó tervei. Nem sokat gondolkoztak, hanem 1907 októberében megindították az új autó gyártását. Az autó alapötlete az volt, hogy olcsó, mindenki számára elérhető, megbízható, könnyen javítható és vezethető autót készítsenek. Ismerősek lehetnek ezek a gondolatok, hisz egy másik hasonlóan nagy sikert befutott autónál is ezek a gondolatok irányították a tervezőket (VW Bogár).
A Ford T modell erőforrása
Az autó maga nagyon könnyű volt, mivel össztömege 540 kg is alig érte el. Egy négyhengeres 2,879 L-es vízhűtéses benzinmotor gondolkodott a 20 LE megteremtéséről. A hajtómű bolygókerekes volt, a váltás pedig pedállal történt, mind a két sebesség használatánál. Az autó akár 70 km/h-val is tudott száguldani és ehhez alig 10L/100 km volt a fogyasztása. Ahogy az előzőekben már említettük a gyártáshoz hő kezelt fémeket és vanádiumot használtak. Ekkoriban a francia luxus autó és a T Ford készült csak vanádium ötvözet használatával. A külső fémfelületek nagy része nem kalapálással, hanem mélyhúzással készült. Aránylag olcsó ára és modern ötletei miatt ez a gép lett Amerika népautója. Ekkoriban kapta a TIN LiZZIE - bádog Böske becenevet.
Aztán megtörtént a csoda 1908 Október 1-jén elkelt az első autó az új T-modellből., majd rögtön az első évben túl lépték a 10.000-os bűvös eladási számot a $825-os autó. 1909-ben egy Robert Guggenheim nevű mágnás, támogatott egy New York Seattle közötti versenyt, amelyet két T modell is teljesített.
1911 Ford T modell Touring
Az első időben minden autó fekete volt, a festés nehézségei miatt nem igazán tudták váltogatni a színeket. Ekkoriban még szó szerint bemártották az elemeket a festékbe vagy folyatták az elemen a festéket. Ebből adódóan nem is lett egységes a festék mennyisége mindenhol.
1913 Ford T modell
Az eladási számok rádöbbentették Fordot, hogy változtatni kellene a gyártási folyamaton, mert nem tudnak állandóan új telepet venni, így a megoldás magának a gyártásnak az átalakítása lehetne. Ismét előkerült Galambos József és egy érdekes ötletet vetett fel. Szalagon kellene gyártani magát az autót. elkülönítettek egy összeget az ötlet megvalósítására és így készült el az új Highland Parkba megálmodott gyár, amely 1910-ben megkezdte működését. Az üzem építésze Albert Kahn volt és ügyesen kihasználta a 62 ár területet. A legfelső emeleten a karosszéria elemek készültek, onnan kerültek át a második szintre, ahol a munkások a gumikat a kerekekre szerelték és festették a vázakat. Az első emeleten készre szerelték az autókat, majd a befejezték útjukat a rámpán lefelé. A földszinten voltak az irodák A termékek az első pár évben mindig itt készültek ezzel a módszerrel.
1914 Ford T modell nyitott szállító autó
1912-re az autó ára már csak $575 volt. Ezzel az árral a még 1909-es kezdeti $220-os hasznot 1914-ig $99-ra csökkentették. Tudták, hogy a hihetetlen mértékben növekvő eladási mennyiség behozza a kisebb haszonból adódó kiesést. Igen a Ford a kezdeti 9,4%-os piaci részesedését 1914-re 48%-ra növelte! A T modell volt a fő eladott termékük.
A gyártást folyamatosan fejlesztették, hogy megtudjanak felelni a rohamosan növekvő elvárásoknak. 1914 Januárjában bevezetik, hogy egy munkás egy munkafolyamatot végez és minden következőt egy másik. Megteremtődik az unalmas és monoton idegölő szalag munkák kora. Igen, mondjuk ki a rosszat is, innentől kezdve az emberek lélekölő munkát végeztek és ez megmaradt a mai korra is. Micsoda kemény dolog lehet ugyanazt a 8 csavart tekerni egész nap. Az ember ha belegondol ebbe, mindjárt nagyobb tisztelettel néz bármilyen gépre, készülékre és értékeli annak előállítását. A jó oldaláról is beszéljünk. Az emberek akik egy egy munkafolyamatot végeztek sokkal gyorsabban tudták azt a munkát végezni, ezáltal gyorsult az összeszerelés és összességében hamarabb készült el minden egyes autó. Ekkor már 13.000 ember dolgozik a cégnél. Itt is látszik a rohamos fejlődés.
Szín és modell választék egy katalógusból
Ugorjunk kissé vissza és lássuk a munkások életét is. Keményen dolgoztak, hisz $2,38 kaptak egy KILENC órás napra. Ez az összeg csak 1914 január 5-től ugrik $5-ra és csökken a munkaórák száma 8-ra. Igen, rájönnek, hogy nem lehet egy embert túlhajszolni, mert a minőséget is tartani kell. Erről először a városban, majd az egész országban beszéltek. Természetesen ne feledkezzünk meg ennek előnyéről se, gyakorlatilag válogathattak a munkások közül, hisz a jó bér és csökkentett munkaidő miatt az emberek ott akartak dolgozni. Az elégedett dolgozok még többet tudtak dolgozni és erre szükség is volt a rohamos igények kielégítése miatt. A munkásokat tovább képezték és szakosították. Mindenki odakerült, ahol jobb volt. Bónuszokat lehetett elérni a munkák során és emellett juttatásokat. Ilyen volt az orvosi ellátás, a sport lehetőség, a gyerekvigyázók a családosoknak. A túlórákat is értékelték, ha valaki bírta. A cég profitja két év alatt (1914-1916) $30 millióról $60 millióra nőtt!
Most belemehetnénk A Ford művek más dolgaiba, mivel ez a cikk a T Ford történetéről szól, így csak megemlítjűk. A cégből gondolkozik Henry a kiválással, de végül is inkább egy hihetetlen manőverrel gyakorlatilag az egész cég a család kezébe kerül (Henry, Clara és Edsel Ford).
Aztán ahogy teltek az évek az autó is fiatalító, modernizáló kúrán esett át. Krómozott hűtőrácsot és akár már három új színből is lehetett választani. A szürke, kék és sárga színek dobták fel az egységes fekete darabok uralta gyárudvart. Az autó sokféle változatban készült. Volt kettő és négyüléses, nyitott és zárt, pick-up és teherautó kivitel is.
A húszas években a világ összes személyautójának a fele Ford volt!
1921-ben már az új autók eladásának 60%-át T Modell teszi ki. Ekkor már csak egy gondja van a Fordnak, hogy hogy tud ennyi autót gyártani. 1921-ben felvásárolják a csőd szélén álló Lincoln műveket. itt is megpróbálják bevezetni a futószalagot, de az addig minőségéről ismert Lincolnnál ez nem igazán válik be és komoly minőségi vissza esés történik. Közel Detroithoz River Rouge-ban alakul ki a Ford másik fő telepe. A terület több mint 2000 ár. A tervek szerint itt 41 óra fog eltelni a nyersanyagtól a kész autóig. Ez a gyár gyakorlatilag a T Ford fellegvára lett.
Egy reklám részlet
1924 Június 4.-én elkészült a 10 milliomodik T modell is. A gép a Highland Park gyárából gördült ki. Az akkori kor autóihoz képest annyira könnyű volt vezetni, hogy az USA egyes államaiban csökkent szintű jogosítványt adtak a vezetéséhez.
Aztán megtörtént a gond, a GM piacra dobott egy olcsó Chevroletet, ráadásul egy háromsebességes váltóval, ami azonnal versenyre kelt a T modellel. Az árat ekkor már $290 mérsékelték, de az elavult állandó formára nem volt akkora kereslet, a megjelenő új konkurens gépek mellett. Így a Fordnál rádöbbentek, hogy váltani kell és a hosszú ideje gyártott modellt végképp nyugalomba kell küldeni. 1927 májusában befejezték a modell gyártását. Ekkor a Highland Park gyára hat hónapra bezárta kapuit. Nem volt új modell készen és amíg annak tervei nem készültek el nem volt mit gyártani. ekkor készült el az A modell, amely 1927 decemberében lépett színre, de ez már egy másik történet...Talán ami még ide tartozik, hogy az 1929-es nagy válság után alakult ki a "nagy hármak" gyártó óriás (General Motors, Ford, Chrysler).
A T modell viszont nem fejezte be pályafutását. Összesen 15 millió darab készült, amelyek közül még becslések szerint kb 200e db maradt fenn és ebből 100 e db még ma is az utakat koptatja. Az amerikai kultúra része lett és előszeretettel újítják fel őket vagy alakítják át saját elképzeléseik szerint a tulajdonosok.
1999-ben Las Vegasban egy nemzetközi zsűri a közönség bevonásával a Ford-T modellt
választotta az évszázad autójának.
Motor adatok:
- sor4 2,879 L (176 cui), 20 LE, akár 70 km/h, 10L / 100 km
Váltó:
- bolygókerekes
Eladási számok:
1909 10.000 db,
1910 19.000 db,
1911 34.500 db,
1912 78.440 db,
1913 248.000 db,
1914 260.720 db,
1915 500.000 db,
1922 900.000 db,
1923 2.000.000 db
Ízelítő a típusokból:
1911-es katalógus alapján:
Ford Model T Touring Car teljes felszereltséggel $780, a nélkül $700
Ford Model T Torpedo Runabout teljes felszereltséggel $725, a nélkül $645
Ford Model T Open Runabout teljes felszereltséggel $680, a nélkül $600
Ford Model T Roadster teljes felszereltséggel $680, a nélkül $600
Ford Model T Town Car $1200 3 db olajlámpával, dudával és egyebekkel
Ford Model T Coupe $1050 $1200 3 db olajlámpával, dudával és egyebekkel
Ford T modell
Az 1907-es T modell és Galamb József
Kezdhetnénk talán azzal, hogy Henry Ford és Galamb József neve együtt vált híressé a T-Ford által. Az erősen magyar kötődése miatt is érdemes talán kis időt szánni ennek az autónak a megismerésére. Akkor vágjunk bele a történetbe:
1896-ban Henry Ford megépítette az első autóját. Nem sokáig kellett várni és csapatával elkészítette első győztes verseny autóját. 1901-ben a michigani Grosse Pointe volt a hely, ahol győzelemre vitték a Ford autót. Ez után a siker után, már nem sok idő kellett, hogy 1903-ban megalakuljon a Ford Motor Company. A cég $100,000-t tudott összeszedni a befektetőktől és $28,000 volt ebbőél a készpénz. A cég ekkor 125 embert foglalkoztatott és három különböző modellből 1700 db-ot készített. Az autók viszonylag drágák voltak a magas haszon kifizetése miatt. Pár év alatt rádöbbentek, hogy ahhoz, hogy piacot tudjanak szerezni egy olcsóbb autóval kell elő állni. Így 1906-ban elindult az új autó tervezése és életre hívása, amely kicsi hasznot hozott. Ekkor készítették el az N-modellt. Galambos úr segítségével. 1906 telén a detroiti Piquette Avenue egy épületének termében neki láttak egy új autó tervezésének is, amely majd leváltja az N modellt. Közben egy floridai versenyen egy francia autón észre vették, hogy sok eleme az acélnál könnyebb anyagokból készült. Ekkor jönnek rá, hogy a Vanádium tartalmú acél használatára. Igaz ekkoriban Amerikában nem ismerték ennek az előállítási módját. Ebben az irodában tűnik föl egy magyar származású férfi, akinek tervei alapján készül el az új autó. Ő Galamb József, aki még többször feltűnik a Ford történetében, hisz tervei alapján készülnek el később az automatizáláshoz szükséges futószalagok, de ne siessünk ennyire előre és térjünk vissza a történethez. 1906-ban az ő asztalán készültek el az autó tervei. Nem sokat gondolkoztak, hanem 1907 októberében megindították az új autó gyártását. Az autó alapötlete az volt, hogy olcsó, mindenki számára elérhető, megbízható, könnyen javítható és vezethető autót készítsenek. Ismerősek lehetnek ezek a gondolatok, hisz egy másik hasonlóan nagy sikert befutott autónál is ezek a gondolatok irányították a tervezőket (VW Bogár).
A Ford T modell erőforrása
Az autó maga nagyon könnyű volt, mivel össztömege 540 kg is alig érte el. Egy négyhengeres 2,879 L-es vízhűtéses benzinmotor gondolkodott a 20 LE megteremtéséről. A hajtómű bolygókerekes volt, a váltás pedig pedállal történt, mind a két sebesség használatánál. Az autó akár 70 km/h-val is tudott száguldani és ehhez alig 10L/100 km volt a fogyasztása. Ahogy az előzőekben már említettük a gyártáshoz hő kezelt fémeket és vanádiumot használtak. Ekkoriban a francia luxus autó és a T Ford készült csak vanádium ötvözet használatával. A külső fémfelületek nagy része nem kalapálással, hanem mélyhúzással készült. Aránylag olcsó ára és modern ötletei miatt ez a gép lett Amerika népautója. Ekkoriban kapta a TIN LiZZIE - bádog Böske becenevet.
Aztán megtörtént a csoda 1908 Október 1-jén elkelt az első autó az új T-modellből., majd rögtön az első évben túl lépték a 10.000-os bűvös eladási számot a $825-os autó. 1909-ben egy Robert Guggenheim nevű mágnás, támogatott egy New York Seattle közötti versenyt, amelyet két T modell is teljesített.
1911 Ford T modell Touring
Az első időben minden autó fekete volt, a festés nehézségei miatt nem igazán tudták váltogatni a színeket. Ekkoriban még szó szerint bemártották az elemeket a festékbe vagy folyatták az elemen a festéket. Ebből adódóan nem is lett egységes a festék mennyisége mindenhol.
1913 Ford T modell
Az eladási számok rádöbbentették Fordot, hogy változtatni kellene a gyártási folyamaton, mert nem tudnak állandóan új telepet venni, így a megoldás magának a gyártásnak az átalakítása lehetne. Ismét előkerült Galambos József és egy érdekes ötletet vetett fel. Szalagon kellene gyártani magát az autót. elkülönítettek egy összeget az ötlet megvalósítására és így készült el az új Highland Parkba megálmodott gyár, amely 1910-ben megkezdte működését. Az üzem építésze Albert Kahn volt és ügyesen kihasználta a 62 ár területet. A legfelső emeleten a karosszéria elemek készültek, onnan kerültek át a második szintre, ahol a munkások a gumikat a kerekekre szerelték és festették a vázakat. Az első emeleten készre szerelték az autókat, majd a befejezték útjukat a rámpán lefelé. A földszinten voltak az irodák A termékek az első pár évben mindig itt készültek ezzel a módszerrel.
1914 Ford T modell nyitott szállító autó
1912-re az autó ára már csak $575 volt. Ezzel az árral a még 1909-es kezdeti $220-os hasznot 1914-ig $99-ra csökkentették. Tudták, hogy a hihetetlen mértékben növekvő eladási mennyiség behozza a kisebb haszonból adódó kiesést. Igen a Ford a kezdeti 9,4%-os piaci részesedését 1914-re 48%-ra növelte! A T modell volt a fő eladott termékük.
A gyártást folyamatosan fejlesztették, hogy megtudjanak felelni a rohamosan növekvő elvárásoknak. 1914 Januárjában bevezetik, hogy egy munkás egy munkafolyamatot végez és minden következőt egy másik. Megteremtődik az unalmas és monoton idegölő szalag munkák kora. Igen, mondjuk ki a rosszat is, innentől kezdve az emberek lélekölő munkát végeztek és ez megmaradt a mai korra is. Micsoda kemény dolog lehet ugyanazt a 8 csavart tekerni egész nap. Az ember ha belegondol ebbe, mindjárt nagyobb tisztelettel néz bármilyen gépre, készülékre és értékeli annak előállítását. A jó oldaláról is beszéljünk. Az emberek akik egy egy munkafolyamatot végeztek sokkal gyorsabban tudták azt a munkát végezni, ezáltal gyorsult az összeszerelés és összességében hamarabb készült el minden egyes autó. Ekkor már 13.000 ember dolgozik a cégnél. Itt is látszik a rohamos fejlődés.
Szín és modell választék egy katalógusból
Ugorjunk kissé vissza és lássuk a munkások életét is. Keményen dolgoztak, hisz $2,38 kaptak egy KILENC órás napra. Ez az összeg csak 1914 január 5-től ugrik $5-ra és csökken a munkaórák száma 8-ra. Igen, rájönnek, hogy nem lehet egy embert túlhajszolni, mert a minőséget is tartani kell. Erről először a városban, majd az egész országban beszéltek. Természetesen ne feledkezzünk meg ennek előnyéről se, gyakorlatilag válogathattak a munkások közül, hisz a jó bér és csökkentett munkaidő miatt az emberek ott akartak dolgozni. Az elégedett dolgozok még többet tudtak dolgozni és erre szükség is volt a rohamos igények kielégítése miatt. A munkásokat tovább képezték és szakosították. Mindenki odakerült, ahol jobb volt. Bónuszokat lehetett elérni a munkák során és emellett juttatásokat. Ilyen volt az orvosi ellátás, a sport lehetőség, a gyerekvigyázók a családosoknak. A túlórákat is értékelték, ha valaki bírta. A cég profitja két év alatt (1914-1916) $30 millióról $60 millióra nőtt!
Most belemehetnénk A Ford művek más dolgaiba, mivel ez a cikk a T Ford történetéről szól, így csak megemlítjűk. A cégből gondolkozik Henry a kiválással, de végül is inkább egy hihetetlen manőverrel gyakorlatilag az egész cég a család kezébe kerül (Henry, Clara és Edsel Ford).
Aztán ahogy teltek az évek az autó is fiatalító, modernizáló kúrán esett át. Krómozott hűtőrácsot és akár már három új színből is lehetett választani. A szürke, kék és sárga színek dobták fel az egységes fekete darabok uralta gyárudvart. Az autó sokféle változatban készült. Volt kettő és négyüléses, nyitott és zárt, pick-up és teherautó kivitel is.
A húszas években a világ összes személyautójának a fele Ford volt!
1921-ben már az új autók eladásának 60%-át T Modell teszi ki. Ekkor már csak egy gondja van a Fordnak, hogy hogy tud ennyi autót gyártani. 1921-ben felvásárolják a csőd szélén álló Lincoln műveket. itt is megpróbálják bevezetni a futószalagot, de az addig minőségéről ismert Lincolnnál ez nem igazán válik be és komoly minőségi vissza esés történik. Közel Detroithoz River Rouge-ban alakul ki a Ford másik fő telepe. A terület több mint 2000 ár. A tervek szerint itt 41 óra fog eltelni a nyersanyagtól a kész autóig. Ez a gyár gyakorlatilag a T Ford fellegvára lett.
Egy reklám részlet
1924 Június 4.-én elkészült a 10 milliomodik T modell is. A gép a Highland Park gyárából gördült ki. Az akkori kor autóihoz képest annyira könnyű volt vezetni, hogy az USA egyes államaiban csökkent szintű jogosítványt adtak a vezetéséhez.
Aztán megtörtént a gond, a GM piacra dobott egy olcsó Chevroletet, ráadásul egy háromsebességes váltóval, ami azonnal versenyre kelt a T modellel. Az árat ekkor már $290 mérsékelték, de az elavult állandó formára nem volt akkora kereslet, a megjelenő új konkurens gépek mellett. Így a Fordnál rádöbbentek, hogy váltani kell és a hosszú ideje gyártott modellt végképp nyugalomba kell küldeni. 1927 májusában befejezték a modell gyártását. Ekkor a Highland Park gyára hat hónapra bezárta kapuit. Nem volt új modell készen és amíg annak tervei nem készültek el nem volt mit gyártani. ekkor készült el az A modell, amely 1927 decemberében lépett színre, de ez már egy másik történet...Talán ami még ide tartozik, hogy az 1929-es nagy válság után alakult ki a "nagy hármak" gyártó óriás (General Motors, Ford, Chrysler).
A T modell viszont nem fejezte be pályafutását. Összesen 15 millió darab készült, amelyek közül még becslések szerint kb 200e db maradt fenn és ebből 100 e db még ma is az utakat koptatja. Az amerikai kultúra része lett és előszeretettel újítják fel őket vagy alakítják át saját elképzeléseik szerint a tulajdonosok.
1999-ben Las Vegasban egy nemzetközi zsűri a közönség bevonásával a Ford-T modellt
választotta az évszázad autójának.
Motor adatok:
- sor4 2,879 L (176 cui), 20 LE, akár 70 km/h, 10L / 100 km
Váltó:
- bolygókerekes
Eladási számok:
1909 10.000 db,
1910 19.000 db,
1911 34.500 db,
1912 78.440 db,
1913 248.000 db,
1914 260.720 db,
1915 500.000 db,
1922 900.000 db,
1923 2.000.000 db
Ízelítő a típusokból:
1911-es katalógus alapján:
Ford Model T Touring Car teljes felszereltséggel $780, a nélkül $700
Ford Model T Torpedo Runabout teljes felszereltséggel $725, a nélkül $645
Ford Model T Open Runabout teljes felszereltséggel $680, a nélkül $600
Ford Model T Roadster teljes felszereltséggel $680, a nélkül $600
Ford Model T Town Car $1200 3 db olajlámpával, dudával és egyebekkel
Ford Model T Coupe $1050 $1200 3 db olajlámpával, dudával és egyebekkel