Mercury Capri 1979-1986
Elküldve: 2007.10.09 0:30
Nah, gondoltam illene írni valamit a Fox Mustangok kistestvéréről, a Mercury Capriról...
Szóval az egész sztoriban az az érdekes, hogy az izomautó érában a Mercury Cougar volt a Mustang Mercury-testvére, majd a hetvenes években szépen feltolták egy kategóriát, és a Ford Thunderbird Mercury-megfelelője lett.
Ez azt eredményezte, hogy a Mercury egyetlen igazán sportos modellje megszűnt létezni.
Közben Európában gyártottak egy Caprit, ami amolyan "munkásosztály sportautója" szintre lett belőve.
Valószinűleg ez adta az ötletet (illetve az új Mustang megjelenése), hogy a Mercury az USA-ban beújítson valamit.
1979-ben az új Mustang megjelenésével egyidőben a Mercury is bemutatta saját sportautóját, a Mercury Caprit.
A Mustangtól a szokásos módon tért el: hűtőrács, hátsó lámpák, kerekek, motorháztető, apróságok belül és az elnevezés. Talán az egyetlen jelentős különbség (ami talán nem is annyira feltünő) a sárvédők kiszélesítése.
Műszakilag és felszereltségileg nagyjából mindig megegyzett az azonos évjáratú Mustanggal.
A rövid pályafutású Mercury Caprinak két generációja volt, az első 1983-ig, és a második 1986-ig. Ez nem is igazán két generáció, inkább csak egy ráncfelvarrás '83-ban, de szerintem megérdemli, hogy generációnak hívjuk.
A gyártás '86-os beszüntetése egyszerűen logikus megfontolás volt, mert míg 1979ben több mint 110ezer darabot adtak el belőle, '84-ben már csak valamivel több, mint 20ezret, a gyártás beszüntetésekor pedig 10ezres nagyságrendről beszélhettünk.
Nagyon szomorú, mert a 86os Mercury Capri szép kis autó, és mára pedig ezek a Caprik elég ritkának számítanak.
1979
Megjelenik a Mercury Capri. Négy modell kapható: Capri, Capri Ghia, Capri RS, Capri Turbo RS. A vásárlók 5 motor közül választhatnak: 2.3 soros 4 hengeres, 2.8 V6, 3.3 soros 6hengeres, 5.0 V8 és 2.3 Turbo soros 4 hengeres.
Mercury Capri
A Ghia az alapmodell jól felszeretl változata, a Ghia csomag nem jelentett automatikusan nagyobb motort is.
Az RS az 5literes motoros, a Turbo RS pedig a 2.3 turbós. Nagy jövőt láttak a 2.3as turbós motorban, ezért azt pozicionálták a legfelső szegmensbe.
1980
Sajnos a Mustanghoz hasonlóan a Capriból is ejtik az 5literes motort, és jön helyette a rövid életű economy V8, a 4.2es 119loval... hát nem az a túlzottan nyerítős fajta volt
A 2.8 V6 is repül, fura módon a 3.3 soros 6hengeres marad, pedig az már '79ben sem volt kapható Kaliforniában, mert nem felelt meg az emissziós normának.
Az RS és Turbo RS csomag új tervezésű beömlőt kapott a motorháztetőre, ami szerintem dögösebb volt, mint a Mustangé. "Természetesen" ez sem funkcionális .
1981
Átnevezik a Ghia csomagot GS-re, megjelenik a Black Magic opciós csomag, illetve a hátsó diffizár is felkerül az opciók listájára.
A hátsó diffizár bármleyik motorhoz opcionálisan rendelhető, az RS esetében automatikusan rövidebb végáttételt is kap (3.08-ast).
A 3.3ast megbütykölték, és már megfelel a kaliforniai emisszós normáknak.
A Black Magic csomag a következőket tartalmazta:
- fekete vagy fehér fényezés, arany betétekkel
- beömlő as motorháztetőn, szárny a csomagtértetőn
- aranyozott hűtőrács
- 2 színű, félbőr belső (fekete műbőr, homokszinű űlőfelületekkel)
- "Rally" futómű
- Aranszínű TRX kerekek
1982
Igazándiból jelentős változások nem történnek... vagyis egy történik, ami igen fontos. a 2.3as Turbo motor megy, és visszajön a jó "öreg" 302-es.
A Black Magic csomag továbbra is kapható.
Megjelenik egy új felszereltségi csomag, ami a Capri és a Capri GS közé kerül, a Capri L. Ez nagyjából jobb hangszigetelést, sportosabb belsőt és digitális órát foglal magában.
1983
A Mercury Capri komolyabb ráncfelvarráson esik át.
A legszembetűnőbb a "buborék" csomagtérajtó, ami nagyon egyedi külsőt kölcsönöz az autónak.
Új hátsó lámpák (nagyon dögösek, jól illenek a "buborék" ajtóhóz), új hűtőmaszk...
A hátsó buboréküveges ajtó nem valami légből kapott ötlet volt, hanem a Ford és a Roush Racing szélcsatornás tesztelésének eredménye. A "buborékajtó" nagy sebsségnél csökkentette a hátsó kerékre ható felhajtóerőt. Úgy volt, hogy a Mustang egy limitált szériájára kerül ra, de végül Jack Roush azt javasolta, hogy kerüljön a Caprira, mert a Caprinak jobb az orr-aerodinamikája, és akkor abból épít SCCA versenyautót.
1984-ben 16ból 11 versenyt nyert meg, 85ben 15ből 12-t.
A változások nem csak láthatóak, de érezhetőek is. Az 5literes motor 4torkú karburátort kapott, a 3.3as soros hatos helyett 3.8as V6os lett, illetve visszajött a 2.3as turbos, de már elektromos befecskendezéssel.
Számomra teljesen érthetetlen, hogy a változtatások ellenére sem sikerült megállítani az eladások rohamos csökkenését, pedig a változtatások tényleg csak az autó javára válltak.
Megjelenik a Crimson Cat csomag, amivel a kisebb motort igénylő vásárlóknak (alapban ez 2.3as motorral szerelték) szántak egy limitált szériát.
- csak élénk piros fényezés
- aranyszínű díszitő elemek és feliratok
- fekete színű szövet sportbelső piros betétekkel
- fekete színű műszerfal
- egyedi aluminium kerekek Michelin 225/55BSW 390 TRX gumikkal
1984
A Mercury egyszerűsíti a Capri szériát, így az alapmodell a GS lesz, ezzel az alap Capri is elég tisztességesen felszereltté válik. A Crimson Cat és a Black Magic csomag nem kapható már.
A felszereltségi szintek: GS, RS és RS Turbo.
Az alapfelszeretsége lesz a "DeLuxe" hangszigetelés, a 2szólamú duda .
Medgjelenik a Premium Sound System is az extrák között odavisszajátszós magnóval és 4csatornás erősítővel.
A 3.8as és az 5literes motor is elektromos központi befecskendezést kap.
1985
Tovább egyszerűsítik a modellpalettát. Csak GS és RS modellek kaphatók.
A GS alapmotorja a 2.3as, opcionális a 3.8 V6 és az 5.0 EFI, az RS alapmotorja a karburátoros 5.0, opcionális az 5.0 EFI.
A karburátoros 5liters új vezérműtengelyt kapott, ezzel javult a fogyastzása. Érdekes módon ettől az évtől a diffizár csak az 5literes motorokkal volt kapható
A hifi rendszer Dolby zajszűrőt kap.
1986
A Mercury Capri utolsó éve , az autó szinte változtatás nélkül lép a új modellévbe. Továbbra is csak 2 modell kapható, a GS és az 5.0L.
Mercury Capri GS
Egy nagyon jelentős változás azért történik: Egy 5literes motor kapható, de az már hengerenkénti befecskendezéses. Ezzel a Capri komoly és takarékos izmoautóvá válik. Quadra-shock hátsó futóművet, gáztöltésű lengéscsillapitókat és széles 225/60 15ös gumikat kap ráadásnak az 5literes csomag kiteljesítéseként.
Az 5.0L belseje
'87ben a Capri már nem volt ott a Mercury palettáján, pedig a gyártása végére szép, potens, erős, takarékos autóvá vállt.
Az igazán szomorú az egészben, hogy az alacsony számú eladott autóból mára nagyon kevés maradt meg, tisztességes állapotút nagyon nehéz találni. Nálunk nem is láttam belőle, és sajnos kint is egyre ritkább "madárrá" válik.
Kár érte. Egy '86-os 5.0L-t szívesen látnék a Fox-garázsomban
Szóval az egész sztoriban az az érdekes, hogy az izomautó érában a Mercury Cougar volt a Mustang Mercury-testvére, majd a hetvenes években szépen feltolták egy kategóriát, és a Ford Thunderbird Mercury-megfelelője lett.
Ez azt eredményezte, hogy a Mercury egyetlen igazán sportos modellje megszűnt létezni.
Közben Európában gyártottak egy Caprit, ami amolyan "munkásosztály sportautója" szintre lett belőve.
Valószinűleg ez adta az ötletet (illetve az új Mustang megjelenése), hogy a Mercury az USA-ban beújítson valamit.
1979-ben az új Mustang megjelenésével egyidőben a Mercury is bemutatta saját sportautóját, a Mercury Caprit.
A Mustangtól a szokásos módon tért el: hűtőrács, hátsó lámpák, kerekek, motorháztető, apróságok belül és az elnevezés. Talán az egyetlen jelentős különbség (ami talán nem is annyira feltünő) a sárvédők kiszélesítése.
Műszakilag és felszereltségileg nagyjából mindig megegyzett az azonos évjáratú Mustanggal.
A rövid pályafutású Mercury Caprinak két generációja volt, az első 1983-ig, és a második 1986-ig. Ez nem is igazán két generáció, inkább csak egy ráncfelvarrás '83-ban, de szerintem megérdemli, hogy generációnak hívjuk.
A gyártás '86-os beszüntetése egyszerűen logikus megfontolás volt, mert míg 1979ben több mint 110ezer darabot adtak el belőle, '84-ben már csak valamivel több, mint 20ezret, a gyártás beszüntetésekor pedig 10ezres nagyságrendről beszélhettünk.
Nagyon szomorú, mert a 86os Mercury Capri szép kis autó, és mára pedig ezek a Caprik elég ritkának számítanak.
1979
Megjelenik a Mercury Capri. Négy modell kapható: Capri, Capri Ghia, Capri RS, Capri Turbo RS. A vásárlók 5 motor közül választhatnak: 2.3 soros 4 hengeres, 2.8 V6, 3.3 soros 6hengeres, 5.0 V8 és 2.3 Turbo soros 4 hengeres.
Mercury Capri
A Ghia az alapmodell jól felszeretl változata, a Ghia csomag nem jelentett automatikusan nagyobb motort is.
Az RS az 5literes motoros, a Turbo RS pedig a 2.3 turbós. Nagy jövőt láttak a 2.3as turbós motorban, ezért azt pozicionálták a legfelső szegmensbe.
1980
Sajnos a Mustanghoz hasonlóan a Capriból is ejtik az 5literes motort, és jön helyette a rövid életű economy V8, a 4.2es 119loval... hát nem az a túlzottan nyerítős fajta volt
A 2.8 V6 is repül, fura módon a 3.3 soros 6hengeres marad, pedig az már '79ben sem volt kapható Kaliforniában, mert nem felelt meg az emissziós normának.
Az RS és Turbo RS csomag új tervezésű beömlőt kapott a motorháztetőre, ami szerintem dögösebb volt, mint a Mustangé. "Természetesen" ez sem funkcionális .
1981
Átnevezik a Ghia csomagot GS-re, megjelenik a Black Magic opciós csomag, illetve a hátsó diffizár is felkerül az opciók listájára.
A hátsó diffizár bármleyik motorhoz opcionálisan rendelhető, az RS esetében automatikusan rövidebb végáttételt is kap (3.08-ast).
A 3.3ast megbütykölték, és már megfelel a kaliforniai emisszós normáknak.
A Black Magic csomag a következőket tartalmazta:
- fekete vagy fehér fényezés, arany betétekkel
- beömlő as motorháztetőn, szárny a csomagtértetőn
- aranyozott hűtőrács
- 2 színű, félbőr belső (fekete műbőr, homokszinű űlőfelületekkel)
- "Rally" futómű
- Aranszínű TRX kerekek
1982
Igazándiból jelentős változások nem történnek... vagyis egy történik, ami igen fontos. a 2.3as Turbo motor megy, és visszajön a jó "öreg" 302-es.
A Black Magic csomag továbbra is kapható.
Megjelenik egy új felszereltségi csomag, ami a Capri és a Capri GS közé kerül, a Capri L. Ez nagyjából jobb hangszigetelést, sportosabb belsőt és digitális órát foglal magában.
1983
A Mercury Capri komolyabb ráncfelvarráson esik át.
A legszembetűnőbb a "buborék" csomagtérajtó, ami nagyon egyedi külsőt kölcsönöz az autónak.
Új hátsó lámpák (nagyon dögösek, jól illenek a "buborék" ajtóhóz), új hűtőmaszk...
A hátsó buboréküveges ajtó nem valami légből kapott ötlet volt, hanem a Ford és a Roush Racing szélcsatornás tesztelésének eredménye. A "buborékajtó" nagy sebsségnél csökkentette a hátsó kerékre ható felhajtóerőt. Úgy volt, hogy a Mustang egy limitált szériájára kerül ra, de végül Jack Roush azt javasolta, hogy kerüljön a Caprira, mert a Caprinak jobb az orr-aerodinamikája, és akkor abból épít SCCA versenyautót.
1984-ben 16ból 11 versenyt nyert meg, 85ben 15ből 12-t.
A változások nem csak láthatóak, de érezhetőek is. Az 5literes motor 4torkú karburátort kapott, a 3.3as soros hatos helyett 3.8as V6os lett, illetve visszajött a 2.3as turbos, de már elektromos befecskendezéssel.
Számomra teljesen érthetetlen, hogy a változtatások ellenére sem sikerült megállítani az eladások rohamos csökkenését, pedig a változtatások tényleg csak az autó javára válltak.
Megjelenik a Crimson Cat csomag, amivel a kisebb motort igénylő vásárlóknak (alapban ez 2.3as motorral szerelték) szántak egy limitált szériát.
- csak élénk piros fényezés
- aranyszínű díszitő elemek és feliratok
- fekete színű szövet sportbelső piros betétekkel
- fekete színű műszerfal
- egyedi aluminium kerekek Michelin 225/55BSW 390 TRX gumikkal
1984
A Mercury egyszerűsíti a Capri szériát, így az alapmodell a GS lesz, ezzel az alap Capri is elég tisztességesen felszereltté válik. A Crimson Cat és a Black Magic csomag nem kapható már.
A felszereltségi szintek: GS, RS és RS Turbo.
Az alapfelszeretsége lesz a "DeLuxe" hangszigetelés, a 2szólamú duda .
Medgjelenik a Premium Sound System is az extrák között odavisszajátszós magnóval és 4csatornás erősítővel.
A 3.8as és az 5literes motor is elektromos központi befecskendezést kap.
1985
Tovább egyszerűsítik a modellpalettát. Csak GS és RS modellek kaphatók.
A GS alapmotorja a 2.3as, opcionális a 3.8 V6 és az 5.0 EFI, az RS alapmotorja a karburátoros 5.0, opcionális az 5.0 EFI.
A karburátoros 5liters új vezérműtengelyt kapott, ezzel javult a fogyastzása. Érdekes módon ettől az évtől a diffizár csak az 5literes motorokkal volt kapható
A hifi rendszer Dolby zajszűrőt kap.
1986
A Mercury Capri utolsó éve , az autó szinte változtatás nélkül lép a új modellévbe. Továbbra is csak 2 modell kapható, a GS és az 5.0L.
Mercury Capri GS
Egy nagyon jelentős változás azért történik: Egy 5literes motor kapható, de az már hengerenkénti befecskendezéses. Ezzel a Capri komoly és takarékos izmoautóvá válik. Quadra-shock hátsó futóművet, gáztöltésű lengéscsillapitókat és széles 225/60 15ös gumikat kap ráadásnak az 5literes csomag kiteljesítéseként.
Az 5.0L belseje
'87ben a Capri már nem volt ott a Mercury palettáján, pedig a gyártása végére szép, potens, erős, takarékos autóvá vállt.
Az igazán szomorú az egészben, hogy az alacsony számú eladott autóból mára nagyon kevés maradt meg, tisztességes állapotút nagyon nehéz találni. Nálunk nem is láttam belőle, és sajnos kint is egyre ritkább "madárrá" válik.
Kár érte. Egy '86-os 5.0L-t szívesen látnék a Fox-garázsomban