PowerShift váltó

Technikai megoldások, kérdések

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

PowerShift váltó

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.03.11 20:22

kaRdoSmuki a Ford Klub fórumán írta:Új, dupla kuplungos váltó!

" AZ ÚJ FORD POWERSHIFT VÁLTÓMŰ

A Ford PowerShift váltómű 2008 elejétől kezdve lesz kapható az új Ford Focus-ban. Ez a teljesen új, hatfokozatú, dupla tengelykapcsolós váltómű a manuális váltóművek vezetési dinamikáját és hatékonyságát ötvözi az automatikus váltók könnyű kezelhetőségével és kényelmével. A 136 lóerős (100 kW) 2,0 literes Duratorq TDCi common rail turbódízel motorral duóba állítva világosan bebizonyítja, hogy a nyugodt vezetési stílusnak nem kell feltétlenül magas széndioxid-kibocsátással járnia.

A Ford PowerShift váltóműben – amelyet a GETRAG FORD Transmissions GmbH, a Ford és a GETRAG 50:50 százalékban birtokolt közös vállalkozása fejlesztett ki – gyakorlatilag két előtéttengely működik egymás mellett, s mindkettőnek megvan a maga olajfürdős tengelykapcsolója. A tengelyek elhelyezkedésének köszönhetően – az egyiken a páratlan, azaz az I., III. és V., míg a másikon a páros, azaz a II., a IV és a VI. fokozatok vannak – a sebességváltás előkészíthető a következő fokozat kiválasztásával, miközben az autó mozgásban van. A kapcsolás a tengelykapcsolók ellentétes aktiválásakor valósul meg, amit a rendszer úgy szabályoz, hogy a nyomaték ne zavarja meg a működés finomságát.

A hagyományos automatikus váltóművekkel ellentétben a Ford PowerShift váltójának alapvető műszaki konfigurációja számos előnyt kínál. Egyrészt nem kell hozzá semmilyen bonyolult alrendszer – mint például nyomatékváltó, bolygómű szett, több olajfürdős tengelykapcsoló és több szalag –, amely a megnövekedett tehetetlenség és a kúszónyomaték miatt jelentős mértékben csökkentené a váltómű hatékonyságát. Az eredmény lenyűgöző: a Ford PowerShift váltómű a hagyományos automatikus váltók könnyű kezelhetőségét kombinálja a manuális egységek teljesítményével. Emellett gyors és sportos kapcsolásokat valósít meg, miközben a lehető legsimábban működik. A Ford PowerShift váltómű másik előnye, hogy nagy a nyomatékátvivő képessége, szabadon változtathatók benne az áttételek, vagyis ideális társa a modern, nagy teljesítményű dízelmotoroknak."

forrás: media.ford.com
A héten vezettem egy S-Maxban, amelyben 2 l-es 203 LEs EcoBoost motor volt. A váltó nagyon szépen vált, sosem tünt fel, hogy mikor vált másik fokozatba. :klassz: Régebben DSGt vezettem egy Skodában, s annál az zavart, hogy nehéz volt vele parkolni, mert vagy gyorsan gurult vagy oldotta a kapcsolatot és megállt. A VW váltója száraz kuplungos, melynek jobb a hatásfoka, de ez a gondja. Ford folyadékosa parkolás szempontból teljesen olyan mint a hagyományos automata. Szuperül lehet vele lassan is menni.

Az S-Maxban csak 70 km volt, így nem volt szívem rendesen kihúzatni. Annyi azért látszott, hogy a D állás inkább economy üzemmódnak felel meg. Hosszú a gázpedál útja, meg nagyon hamar felkapcsol a váltó. A Sport állás sokkal élénkebb képet mutatott. A váltó a motort magasabb fordulaton tartotta, a turbó hamar működött, sokkal dögösebben ment a kocsi.

Avatar
John Deere
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1156
Csatlakozott: 2010.01.07 10:42
Tartózkodási hely: Debrecen

Re: PowerShift váltó

Hozzászólás Szerző: John Deere » 2011.03.12 6:54

Ha már Powershift váltó, elnézést az offért, mint érdekesség raknám be, a John Deere traktoroknak is van már egy ideje PowerShift váltója (nyilván csak a név hasonló), minálunk dolgozó kettő 4755-ösben az van. A technika kb. 20-30 év közötti. :monokli:
Ott úgy működik mint egy hajó-kar: 15 sebbeség előre, 4 sebesség hátra, kuplung van, amit csak irányváltáskor kell használni (Tehát ha előre, hátra, P fokozatok között váltanál), ha pl. 1-esben elindulsz vele, szépen egyesével pöckölgetheted fel a váltód 16. sebességig. Ennek mondjuk csak talajmunkáknál van értelme, közúti közlekedéskor elég sasszézni pár sebbeséget (pl. 4-8-12-15)

Sajna képem nincs, guglin találtam egy 4640-sét, ott csak 8 előreseb. van.

Kép

A 4755-sé: Sebességtábla:
Kép

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: PowerShift váltó

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.03.12 21:43

TotalCar: DSG, Powershift & tsai: a dupla kuplungosok





Getrag duplakuplungos váltó (PowerShift), melyet a Fordokba (és Volvokba) szerelnek





Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: PowerShift váltó

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.03.12 21:47

Ez a német séma jobban mutatja, hogy egymásban vezetik a két tengelyt.

Kép


Ford PowerShift szemléltetés


Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: PowerShift váltó

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.03.12 23:26

Getrag PowerShift


Avatar
John Deere
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1156
Csatlakozott: 2010.01.07 10:42
Tartózkodási hely: Debrecen

Re: PowerShift váltó

Hozzászólás Szerző: John Deere » 2011.03.13 8:00

TomiTomi írta: Ford PowerShift szemléltetés
Hát igen, itt látszik, hogy komolyabb technika, mint amit én vázoltam. :monokli: :mrgreen:
Egyrészt én személy szerint örülök neki, hogy jó úton halad a technika a sebességváltás terén, a baj az, hogy ezt már viszont nem hinném, hogy egyszerű lesz 300ezer km múlva otthon szétborítani és összerázni. :roll:

Válasz küldése