Biztonság vagy még sem az a biztonság?
Elküldve: 2007.08.21 7:20
Arra gondoltam, itt az ideje egy ilyen topic-nak is. Mivel rengeteg autógyártó kelt hamis illuziót különböző gyártott extrákról, így itt az idő, hogy esetleg beszélgessünk ezekről is.
Kezdjük talán az egyik ilyen kedvencemmel:
ABS
Ezt úgy adták be a köztudtaba, mint valami olyan szerelvényét az autónak, ami megold minden gondot egy vészfékezésnél. A működés lényege, hogy nem engedi blokkolni a kerekeket. Az alap ötlet olyan helyzetekre lett kifejlesztve, amikor a két oldal kerekei nem azonos minőségű burkolaton gördülnek, így fékezés esetén az autó elfordul. Ilyen lehet a sín - aszfalt, aszfalt - kinyomott vízzel teli szakasz...
Azt sajnos már elfelejtették megemlíteni, hogy előfordulhat, hogy ahelyett, hogy csökkenne a fékút és hamarabb megállna az autó, ami minden fékezéses helyzetben a lényeg lenne a közlekedésben, pont nem ez fog történni. Esős úton nagyon jól segíti az autó megtartását, bár én személy szerint nem szeretem, ha beleszól valami a közvetlen visszajelzés érzésébe és helyettem korrigál. Az igaz, hogy kormányozható marad az autót, így ellehet dönteni, hogy a sort rendezzük át hátulról vagy az út melletti területet. Az ötlet nagyon jó idősek, keveset vezető emberek esetén, normál helyzetekben. Ugyanakkor pont télen, amikor mindneki bízik ebben, nos pont ilyenkornöveli meg a fékutat! Természetesen akkor nem, "ha óvatosan a forgalmat akadályozva közlekednek". A megjelenés után értelmesebb gyártók a műszerfalon elhelyeztek egy kapcsolót, amivel igény szerint kikapcsolható volt ez a berendezés, de sanos mostanra már ezt is lespórolták (erről késöbb még).
Mikor is rossz az ABS:
- kavicsos úton remek megállás nélküliséget lehet tapasztalni és vagy elkezdünk "trabantozn"i - ütemesen tövig tapossuk a féket és lelépünk róla - mivel ekkor az ABS nem tud olyan gyorsan kapcsolni, vagy motorfékezünk. Ha valakinek van lehetősége kilehet próbálni, hogy mennyivel hamarabb áll meg egy ABS nélkül és ABS-es autó. Remek ráfutásos balaset lehet az esetből.
-télen ha valaki szeretne érdekes dolgokat látni, hát isteni, amint a nem kikapcsolhaó ABS-es autók a havas úton becsúsznak a kereszteződésbe vagy 20-al közlekednek. Akinek nincs vagy kikapcsolta az gyorsabban tud menni, mert a blokkoló kerék elött össztorlódó hó simán lassítja az autót és az oldal tartást a vezető elött felszerelt kerek készülék könnyed mozgatásával lehet ellensúlyozni (természetesen itt rendes jó minőségű téli gumikkal szerelt autókról beszélünk! ).
Igen, jobb oktatók nem csak a pénzt szedik be, hanem komolyan veszik a tanítást:
Szerintem az oldalra kifordulás, csúszás megakadályozása lenne a vezetés tanulásakor a megtanulanadó. Ezt anno a kedves oktatom a kézifék betépésével játszotta a gyakorló pálya üres területén és az autót egyenesen kellett akkor is tartani, ami a sárga kerámián nem volt egyszerű. Amikor már jól ment, akkor elmondta, hogy a hideg megérkezésekor az első csúszós időben minden évben azonnal keresek üres területet és párszor csináljam meg újra, hogy a reflexek ismét működjenek. Ez nem abszolut védelem, de a gyakorlás segít!
Értelmesebb autógyártók igaz, hogy lespórolták a hihetetlen drága kapcsolót (valószínűleg azért, hogy ne lehessen kikapcsolt állapotban felejteni az ABS-t), de egy másik megoldáshoz fordultak: Hirtelen többszöri azonnali fékezés esetén 4x-re lekapcsolja az ABS-t. Ez természetesen a motor leállítása és újra indítása után automatikusan visszakapcsol. Így téli estéken sincs az ember eltiltva egy könnyű pörgős csúszkálástól az elzárt üres, erre megfelelő területen.
NINCSENEK abszolut biztos biztonsági berendezések, csak a vezetést segítő alkalmazások, amiket a vezetőnek kell tudni használni. ABS-es autóknál tudni kell, hogy bizonyos esetekben NŐ a fékút és ha elöttünk régi autó megy, tartsunk nagyobb távolságot a meglepetés elkerülése végett!
Kezdjük talán az egyik ilyen kedvencemmel:
ABS
Ezt úgy adták be a köztudtaba, mint valami olyan szerelvényét az autónak, ami megold minden gondot egy vészfékezésnél. A működés lényege, hogy nem engedi blokkolni a kerekeket. Az alap ötlet olyan helyzetekre lett kifejlesztve, amikor a két oldal kerekei nem azonos minőségű burkolaton gördülnek, így fékezés esetén az autó elfordul. Ilyen lehet a sín - aszfalt, aszfalt - kinyomott vízzel teli szakasz...
Azt sajnos már elfelejtették megemlíteni, hogy előfordulhat, hogy ahelyett, hogy csökkenne a fékút és hamarabb megállna az autó, ami minden fékezéses helyzetben a lényeg lenne a közlekedésben, pont nem ez fog történni. Esős úton nagyon jól segíti az autó megtartását, bár én személy szerint nem szeretem, ha beleszól valami a közvetlen visszajelzés érzésébe és helyettem korrigál. Az igaz, hogy kormányozható marad az autót, így ellehet dönteni, hogy a sort rendezzük át hátulról vagy az út melletti területet. Az ötlet nagyon jó idősek, keveset vezető emberek esetén, normál helyzetekben. Ugyanakkor pont télen, amikor mindneki bízik ebben, nos pont ilyenkornöveli meg a fékutat! Természetesen akkor nem, "ha óvatosan a forgalmat akadályozva közlekednek". A megjelenés után értelmesebb gyártók a műszerfalon elhelyeztek egy kapcsolót, amivel igény szerint kikapcsolható volt ez a berendezés, de sanos mostanra már ezt is lespórolták (erről késöbb még).
Mikor is rossz az ABS:
- kavicsos úton remek megállás nélküliséget lehet tapasztalni és vagy elkezdünk "trabantozn"i - ütemesen tövig tapossuk a féket és lelépünk róla - mivel ekkor az ABS nem tud olyan gyorsan kapcsolni, vagy motorfékezünk. Ha valakinek van lehetősége kilehet próbálni, hogy mennyivel hamarabb áll meg egy ABS nélkül és ABS-es autó. Remek ráfutásos balaset lehet az esetből.
-télen ha valaki szeretne érdekes dolgokat látni, hát isteni, amint a nem kikapcsolhaó ABS-es autók a havas úton becsúsznak a kereszteződésbe vagy 20-al közlekednek. Akinek nincs vagy kikapcsolta az gyorsabban tud menni, mert a blokkoló kerék elött össztorlódó hó simán lassítja az autót és az oldal tartást a vezető elött felszerelt kerek készülék könnyed mozgatásával lehet ellensúlyozni (természetesen itt rendes jó minőségű téli gumikkal szerelt autókról beszélünk! ).
Igen, jobb oktatók nem csak a pénzt szedik be, hanem komolyan veszik a tanítást:
Szerintem az oldalra kifordulás, csúszás megakadályozása lenne a vezetés tanulásakor a megtanulanadó. Ezt anno a kedves oktatom a kézifék betépésével játszotta a gyakorló pálya üres területén és az autót egyenesen kellett akkor is tartani, ami a sárga kerámián nem volt egyszerű. Amikor már jól ment, akkor elmondta, hogy a hideg megérkezésekor az első csúszós időben minden évben azonnal keresek üres területet és párszor csináljam meg újra, hogy a reflexek ismét működjenek. Ez nem abszolut védelem, de a gyakorlás segít!
Értelmesebb autógyártók igaz, hogy lespórolták a hihetetlen drága kapcsolót (valószínűleg azért, hogy ne lehessen kikapcsolt állapotban felejteni az ABS-t), de egy másik megoldáshoz fordultak: Hirtelen többszöri azonnali fékezés esetén 4x-re lekapcsolja az ABS-t. Ez természetesen a motor leállítása és újra indítása után automatikusan visszakapcsol. Így téli estéken sincs az ember eltiltva egy könnyű pörgős csúszkálástól az elzárt üres, erre megfelelő területen.
NINCSENEK abszolut biztos biztonsági berendezések, csak a vezetést segítő alkalmazások, amiket a vezetőnek kell tudni használni. ABS-es autóknál tudni kell, hogy bizonyos esetekben NŐ a fékút és ha elöttünk régi autó megy, tartsunk nagyobb távolságot a meglepetés elkerülése végett!