Karosszéria formák
Ez a topic az autógyártásban használt vagy jelenleg is használatos formákat mutatja be. Sajnos a forma nem mindig határozható meg pontosan, mivel az autó gyártók is használnak nem az autó formájára utaló neveket (Cadillac Coupe De Ville) vagy az autó kialakítása nem pontosan fedi le a meghatározást esetleg több kategóriába is besorolható. Ilyenkor a gyártó meghatározását érdemes követni. A teljesség igénye nélkül a legjellemző formák leírása került ide:
Coupe
Általában 2 ajtós, és kettő, vagy négyüléses keménytetős autó. Jellemző vonása, hogy hosszabb a két ajtó, kisebb a hátsó tér, mint a sedan kiviteleknél, ráadásul alacsonyabb a tető vonala is. Egyes típusoknál a hátsó ülések annyira szűkek, hogy csak ideiglenes használatra alkalmasak, ezeket hívják 2+2 üléseseknek.
HardTop
Az elnevezés magában hordozza jelentését, mint szinte minden másik formánál is. A dolog lényege, hogy nincs hagyományos "B" oszlop az autón. Ehelyett egy erősített tető kialakítás veszi át a B oszlop merevítő szerepét. Így, ha lehúzzák az ablakot az autó teljes oldala nyitottá válik. Ráadásul mint a convertible kivitelű autóknál az ablakok keret nélküliek ezzel is hangsúlyozva az autó nyitott hangulatát. A forma következtében még 100 km/h-nál sem zavaró a lehúzott ablak.
PostCoupe
Egy fontos jellemzője van és ez a meglévő "B" oszlop az autónál. Ráadásul általában keretes az ajtó.
HatchBack
Olyan kialakítás, ahol a hátsó ablak a csomagtér tetővel egybe van építve, így ennek a kinyitásakor hatalmas felületen lehet az autó hátsó felébe rámolni. Nincs elzárva a hátsó rész az utasfülkétől.
FastBack
Annyiban tér el az előző kiviteltől, hogy a csomagtér nyitásakor a hátsó ablak nem nyílik, fixen a helyén marad.
NotchBack
Valahol a fastback és a sedan kivitel között helyezkedik el, gyakorlatilag egy sedan típus elkülönített csomagtérrel.
Semi-Convertible vagy Cabrio Coach
Ebbe a kategóriába sorolják azokat - az általában vászontetejű - autókat, amelyeken a tető lemez helyére szerelt burkolat, mint egy hatalmas napfénytető, kinyitható volt. Ezek talán legismertebb európai formái Citroen 2CV és Volkswagen Bogár vászontetős kivitelei. Talán ide kellene sorolni ezeket a típusokat is:
Targa
Olyan kivihető tető, aminél a levehető elemek kiemelése után az autó tengelyével párhuzamosan marad középen egy merevítő rúd a tetőben.
Convertible
Eredetileg azokat a kétajtós, vászontetős autókat nevezték így, melyeknek letekerhető üvegablakuk és két fedett ülések, esetleg két, a csomagtérből kihajtható pótülésük volt. A harmincas évek második felében az autók iránti kényelmi igények növekedése következtében megjelentek a négy vagy öt fedett üléssel, és négy oldalablakkal rendelkező convertible-ök is. A tető összecsukható, vagy leszerelhető keménytető (acél, újabban üvegszálas műanyag). A hátsó ablak üvegből, vagy valamilyen lágy, áttetsző anyagból készül. A csomagtér általában kisebb, mint a fix tetős coupe-k esetében. Szállítókapacitása: 2-6 fő.
Egyéb elnevezések: Cabriolet (európai), Décapotable (francia), Drophead Coupe (angol)
Convertible Sedan
Négyajtós, 4 vagy 6 oldalablakkal ellátott convertible. Szállítókapacitása 4-8 fő. Reprezentatív, minden luxussal felszerelt autók, tetőszerkezetük bonyolult és néha nehezen kezelhető. A második világháború után szinte teljesen kikoptak a modellpalettákról, bár jó néhány országban állami vezetők rendelésére még sokáig készítettek ilyen kocsikat.
Limuzin
Az első és hátsó tér között meghoszabbított kivitelű autó. A nyújtott kivitelű autókat nevezik limo-nak is. A limuzin Németországban megegyezik a sedan fogalmával.
Ezen karosszériaforma története szinte megegyezik az autógyártáséval. Mivel az autó megjelenésekor nem olcsóságával, hanem megjelenésével tündökölt, így általában a tehetősebb réteg kiváltsága volt. Ebből adódóan már ekkor is volt igény az utas és a vezető elkülönítésére. Megjelent az üvegfal, ami a mai időkben már leereszthető is lehet, és ezzel elválasztották az autó két terét egymástól. Az első limuzinok megnyújtott sedanok voltak, majd kialakult az egyre komolyabb igény ezekre az autókra, létrejött az új típus is.
Roadster
Eredetileg kétüléses, nyitott autó volt minimális időjárás elleni védelemmel. Nem rendelkezett sem ajtókkal, sem tetővel, szélvédője lehajtható volt. A húszas években megjelent az ajtó, majd az egyszerű kivitelű tető is a roadstereken. Amerikában a harmincas évek közepére eltűntek a kínálatból, de Európában, főképp Nagy-Britanniában még évtizedekig gyártásban maradtak. A hatvanas években már üveg oldalablakot és leszerelhető keménytetőt is kaptak. Manapság a kisméretű, 2-4 személyes, sportos kocsikat emlegetik roadsterként.
Egyéb elnevezések: Spider vagy Spyder, Barchetta (olasz)
Speedster
Olyan roadster, melynek utastere hátrafelé elkeskenyedik, farrésze csúcsos, egyfajta csónakformát (boattail) vesz fel. Szigorúan kétszemélyes, minimális méretű csomagtérrel. Fénykorát az 1928-1935 közötti időszakban élte.
Sedan
Kettő vagy négyajtós, négy vagy hat oldalablakkal felszerelt, zárt karosszériaforma. Szállítókapacitása 4-8 fő. Az ajtók fix ablakkeretekkel rendelkeznek, az utastérben nincs elválasztófal. A csomagtér a hátsó ablak vonaláig tart, és el van különítve az utastértől. Ez a leggyakrabban használt karosszériaforma.
Egyéb elnevezések: Berlina (olasz), Berline (francia), Coach (francia), Saloon (angol)
Station Wagon
Olyan karosszériaforma, melynél a tető az autó teljes hosszán azonos magasságú, és függőleges, vagy közel függőleges hátfallal rendelkezik, amelyre nagyméretű ajtót szerelnek. Fő célja a nagy csomagtér biztosítása, de igen gyakran az így nyert helyet harmadik üléssor beépítésére használják fel. A hátsó üléssor(ok) lehajthatóak, az utas- és poggyásztér nincs egyértelműen elválasztva. Két- és négyajtós formában létezik, szállítókapacitása 4-9 fő. A magyar nyelv a német eredetű Kombi szót használja rá (ez a kifejezés él szláv nyelvterületen, de például Svédországban és Spanyolországban is).
Egyéb elnevezések: Break (francia), Estate Car (angol), Giardiniera (olasz)
Márkához kötődő jelölések:
AMC: Cross Country
Chevrolet: Beauville, Brookwood, Handyman, Kingswood, Lakewood, Nomad, Parkwood, Townsman, Yeoman
Chrysler: Town & Country
DeSoto: Explorer, Shopper
Dodge: Sierra
Edsel: Roundup, Villager, Bermuda
Ford: Country Sedan, Country Squire, Ranch Wagon
Mercury: Colony Park, Commuter, Villager
Oldsmobile: Custom Cruiser, Fiesta, Vista Cruiser
Plymouth: Suburban
Pontiac: Safari
Town Car
A legfényűzőbb kivitelek egyike. Jellegzetessége, hogy az első üléssor felett nincs fix tető, csak egy leszerelhető panel vagy hátratekerhető vászon. Az első üléssor mögött mindig elválasztófal található. Szállítókapacitása 5-7 fő. Az alapkivitelű Town Car 6 oldalablakkal rendelkezik. Mivel ezeket a kocsikat mindig sofőr vezeti, az első üléssor kivitele egyszerű, míg a hátsó rész mindig a legdrágább kivitelben készül. Fénykorát a húszas-harmicas években élte, a II. világháború kezdetén már elég ritka, a háború után pedig csak elvétve találni egy-egy rendelésre készült példányt.
Egyéb megnevezések: Coupe De Ville (francia), Sedanca De Ville (francia)
PickUp truck
A kis vagy közép méretű teherautókat sorolják ide, amelyek alapja nem személyautó, de hasonló méretű. Ezek a könnyű szállító jármúvek egy kabinnal és mögé elhelyezett rakodó térrel rendelkeznek.
Karosszéria kialakítások
Moderátorok: TomiTomi, StangMan
