nah, majd fikáznak magukban a technikai leírásokat hiányoló olvasók.... olajcsere bazz... és semmi turbósítás
időről-időre és kommenteket olvasva is úgy gondolom, hogy túl van misztifikálva ez az olajcsere dolog, mert az alapokat nem tudjuk...
csucsu, ez nem neked szól
gyorsan bedobtam a kérdést a google-be és beleolvastam 4 fórumba is... és az eredmény döbbenet, az olajkérdés szinte mindenhol flame-t indított
A legnagyobb hiba, hogy mindenki az olajon nagy betűkkel szereplő infót veszi mértékadónak (pl. 10W40) és nem a lényeget.
Az alapokat olvassátok el itt:
Olajcsere
Egy kis kiegészítés, hogy ne kelljen magam ismételni:
Gyártói specifikációk
Naszóval, röviden összeszedve, miután elolvastátok az előbbi két linket:
A gyártó minőséget vagy újabban szabványt ad meg.
A minőség megadásával (ez volt régebben) egy viszonylag nagy halmazba jutunk és a a felhasználási körülmények és az autónk motorjának állapota alapján tudunk viszkozitást választani.
Itt még esetleg krédés lehet a szintetikus, félszintetikus, ásványi kérdés hétköznapi esetben, habár kevés az átfedés.
Értsd 5W-s olajból könnyeb beszerezhető szintetikus és felszintetikus is (itt ez átfedés... míg 15W-sből csak ásványi van)...
Erre jó példa a Fox Mustang, ahol a Ford csak annyit adott meg, hogy API-SF vagy jobb kategóriájú olajat kell bele tenni.
Újabban (jó annyira nem új, ~10 éve) az autógyártók szabványokat adnak meg, és az igényes olajgyártók jelölik is, hogy az olajuk a minőségen és viszkozításon felül milyen szabványokat teljesít.
Ez a halmaz szűkebb, és esetenként nagyon egyszerűvé teszi a választást és többnyire félszintetikus vagy szintetikus olajakhoz jutunk, amik tágabb "időjárási intervallumokbban" is egész éves használatra alkalmasak.
Erre jó példák az európai autók, mondjuk egy Audis példával élve VW 501 01 szabványt teljesítő olajakat adnak meg.
És akkor csak eljutunk Csucsu autójához is
Használt autónál az elsődleges problémát az adja, hogy a motorok futástlejesítménye totálisan bizonytalan. Egy 100e km-t futott modern, szűk toleranciával készülő motor (értsd, olyanra van összetéve amilyennek a mérnök megálmodta) gyakorlatilag még új minimális kopással. Érdemes mindenben a gyártó előírásait követni.
Egy 200e km-t futott, karbantortott motornál is van már kopás, ekkor érdemes egy kicsit modosítani az olaj viszkozításán sűrű irányba, akkor ha zavaróvá válik az olajfogyasztás.
Ha 0W-s olajat használtunk, akkor 5W-sre váltani, úgy hogy az olaj teljesítse a gyártó minőségbeli elvárásait.
Szóval konkrétan rádgondolva Csucsu, itt egy
hivatalos Ford közlemény az olajhasználatról.
Ez alapján 5W20as vagy 5W30as olajat javasolnak a 2001-es 3.8asokba.
Mivel Európában az 5W20asokat nem nagyon lehet kapni (erről is olvastam egy jó kis litániát... mármint a Ford idióta 5W20as olajáról és a lehúzásról), marad az 5W30.
Az 5W30 nem átlagos olaj, modern motorokhoz készül, hidegben-melegben használható és csak szintetikusban létezik. Így eléggé leszűkült a választási lehetőségek listája.
Feltételezzük azt, hogy az autód motorja tényleg jó állapotban van, így én egy 5W30as olajjal tennék próbát. Ezer km után kiderül már, hogy az olaj jó neki vagy sem... Eszi vagy sem, és a rákövetkező olajcserénél már ez alapján lehetne könnyen dönteni.
Attól függően, hogy mennyit szánsz rá az alábbi két olajat javasolnám (nekem mindkét gyártóval jó tapasztalataim vannak)
Valvoline Synpower 5W30 | Literenként 3600-4000 Ft-os kategória
Castrol Edge 5W-30 | Literenként 5500-6000 Ft-os kategória