Az "új Mustang" új padlólemezre került, melynek köszönhetően a Fox-body (igaz, hogy a "Fox" padlólemezre több autó is épült, mégis ha Fox-bodyról beszélünk elsőnek a Mustangra gondolnak a Fordosok) vagy Fox-Mustang becenevet kapta.
A vérszegény és válságos (értsd olajválság) idők után a Mustang rövid időn belül, 1982-ben, visszakapta az 5 literes V8-asát (1980-ban egy igen beteg 4.2es váltotta le, üzemanyagtakarékossági megfontolásból), aminek hála ismét "modern-day muscle"-ként lehetett emlegetni.
A széria pályafutása minden tekintetben nagyon hosszúnak mondható, hiszen 1994-ig szolgált. A majd 15év alatt volt egy válságos pillanat, amikor majdnem elsőkerekes "talyiga" lett belőle, de hála a felháborodott vásárlói és rajongói támadásoknak, ez nem történt meg, és így a "Fox-bodyk" pályafutásuk végén méltó módon búcsúzhattak és adhatták át a teret az új Mustang szériának...

A Ford már 1990-ben tudta, hogy az új modell '94-ben érkezik, és hogy kell valami, amivel a kifutó szériát búcsúztatják... így megalapították az SVT-t, a Special Vehicle Team-et, ami egy fajta "gyorsreagálású egység" lett. Értsd úgy, hogy nem mindenki volt főállásban SVT-s, a legjobbakat szedték össze. Volt aki részmunkaidőben dolgozott az SVT-ben ...
Gyorsreagállású, mert viszonylag rövid idő állt a rendelkezésükre az exkluzív modellek kifejlesztésére.
Az SVT kimondottan a teljesítményre és az exkluzivitásra ment rá. A Cobra tervezése során bármit felhasználhattak (akár saját, akár külsős technikát).

Végre ismét megjelent a Cobra embléma a Mustangokon. 1993-ban az első sárvédőkre került.
A Ford maximális minőséget várt el a limitált modell tekintetében. Mig a normál Mustangokból óránként 48-52 darab gördült le a gyártósorokról, addig a Cobrákból csak 4. A minőségellenörzés is szigorúbb volt, megduplázott ellenőrzési pontokkal. Mindent kétszer ellenőriztek, a kigördülő Cobráknak hibátlannak kellett lenniük!
A Ford nagyon komolyan vette a széria csúcsmodelljét, gondolom azért, mert 79-től nem nagyon volt különleges változat a Mustangokból. Összesen 4993 Cobra készült (illetve 107db Cobra R, amiről majd külön írok, azokkal együtt összesen 5100) és szerencsére legtöbbjük a mai napig az utakat rója.
Külső megjelenés
Külsőre könnyen felismerhető a Cobra a gyárilag 17"-os kerekeiről és az első maszkján található légbeömlőről (ami nincs a GT-n), aminek a közepén végre ismét a vágtató musztáng díszelgett. Az első sárvádők oldalán az 5.0 embléma helyét a Cobra embléma vette át.
A spoilerezése is szolidabb lett, mint a GT-jé. Eltüntették a műbeömlőket a az első és a hátsó kerekek elől, illetve a hátsó lökhárítóborítás az LX vonalait követi (nincs annyira lehúzva, mint a GT-jé), így a dupla kipuffogó rendszer végei is láthatóvá válltak.

A képen jól látható a más első maszk, az új 17"-os kerekek, a "finomított" spoilerezés.
A hátsó szárnyat is újratervezték, illetve a hátsó lámpák is egyediek lettek... vagyis nem is annyira egyediek, mert a 85-ös SVO Mustangok hátsó lámpáit kapta meg a Cobra (igaz a Ford azt nyilatkozta, hogy a lámpák a 85ös SVO hátsó lámpák modernizált változatai, a cikkszámuk mégis a 85-ös SVO lámpák cikkszámai).

A "csíkozott" hátsó lámpa, a Cobra feliratos embléma és a módosított hátsó szárny.
A fényezés szempontjából a Cobrához a Mustang palettáról szinte minden szín rendelhető volt, amig feketéről, pirosról és kékeszöldről beszélünk.

A belső
A belső gyakorlatilag teljesen megegyzett a GT belsejével, a szőnyegek voltak csak egyedi Cobra feliratos szőnyegek. Fontos különbség még, hogy a Cobrába tempomat nem volt rendelhető (súlyspórolás végett), így az összes Cobrában tempomat vezerlőgombok nélküli, bőrbevonatos kormányok kerültek.
Ami igazán vicces, a bőrbevonatos komránnyal a Ford sosem viccelt. Ha megnézünk bármilyen európai gyártót és "bőr kormányokról" beszélünk, aakkor az egész kormányt bőrrel vonják be. A Ford egyszerűen csak a széria kormány karimáját vonta be bőrrel.

Az egyetlen rendesen, teljesen bőrrel gyárilag bevont kormányt a Foprd Mustang SVO-ban láttam.
A Cobrához opciónálisan kapható volt egy újonnan megjelent extra is: a CD-lejátszó.


Ezen a képen is jól látható a bőrözött, tempomat nélküli kormánykerék és a Cobra hímzéses szőnyeg
A motor
93-ban a Ford megváltoztatta a teljesítmény mérésének módját, így az 5literes motorok az új mérés szerint 205 lóerőt teljesítettek (ez nem csak az új mérési módnak, hanem a 88-tól tartó folyamatos apró változásoknak is köszönhető)*.
A Cobra "GT-40"-es motorja 235 lovas volt, és 380 Nm-es nyomatékot produkált. Talán nem tűnik olyan egetverően soknak, de ma ez a Cobra-kit 290 lóerőre van specifikálva a Ford Racing katalógusban.
A motor jóval pörgősebb lett mint a GT-jé, és a szufla sem fogy ki belőle 5000 felett igaz, igaz a maximális nyomatékát valamivel magasabban, 4000-es fordulaton adja le (a HO 3200-a helyett).

A legszembetűnőbb változtatás a módosított GT40 szívósor felső része, amit együttesen (az alsóval) csak Cobra szívósorként nevezünk.
A "GT-40"-es motor HO-tól eltérő részei
- GT-40-es hengerfejek
- 65mm-es fojtószelep (a GT-jé 60-as)
- 70mm-es légtömegmérő** (a GT-jé 58-as)
- GT-40-es alsó/felső szívósor
- 24 font/óra átfolyású injektorok
- aluminium szelephimbák
- kisebb főtengely és vízpumpa tárcsák
- Cobra-specifikus vezérműtengely
- Cobra-specifikus kompjuter
* Többen vélik úgy, hogy a HO motor "205 lovasítása" marketingfogás is volt. A 94-től életbelépő környezetvédelmi előírások miatt, az új Mustangban a HO motor csupán 215 lóerőt teljesített, így egyszerűbb volt a régi erejét "csökkenteni", hogy az új Mustang erősebb legyen mint a kifutó modell.
** Annak ellenére, hogy a Cobra légtömemérője 70mm-es, nagyjából annyi levegőt enged át, mint a GT 58mm-ese, mert a mintavételező lyukat, egy idióta kis elválasztó baszra tették, ami jelentős részét elfoglalja a légtömegmérő "torkának".
Futómű
A futóművet teljesen újrahangolta az SVT, inkább az autózást, mint a versenyzést előtérbe helyezve.
A GT-nél az igen egyszerű, "a keményebb jobb" elvet alkalmazták. A Cobra esetében komolyan átgondolták a megközelítést. A fejlesztésben részt vett Jackie Stewart is, és az eredménnyel tökéletesen meg volt elégedve.
A Cobra valamivel gyengébben teljesít a pályán, mint a GT, viszont sokkal jobban szerepel a mindennapi életben, különösen kiemelve a rossz minőségű utakat, ahol a GT kemény futóműve kimondott hátrányt jelent.

Szép, szép, szép... a 17"-os kerekek a legszebb gyári ford kerekek között vannak.
Az első rugók megegyeznek a GT és az 5literes LX rugóival, viszont a hátsók a 2.3literes Mustang gyengébb rugói.
Vékonyabb lett az első stabilizátor, illetve a szilentek is puhább anyagból készültek, megegyeznek a 2.3literes, kéziváltós Mustangok szilentjeivel.
Ezeket a módosításokat ellensúlyozták a 17"-os kerekek, amelyekre 245/45-ös GoodYear Gatorback gumik kerültek.
A Mustangra történetében előszőr került forgásirányos felni gyárilag. Itt jegyzem meg halkan, hogy a mai napig az egyik legszebb Ford felni a 93-as Cobra felnije.

A hátulja... jól látható az LX-jellegű hátsó "szoknya" és nem annyira jól a 2 krómozott vég.
Az igazi "nagy szám" a hátsó tárcsafék ismételt megjelenése volt. A Mustang SVO-t 4 tárcsafékkel szerelték, de az SVO megszünésével megszünt a hátsó tárcsafék is. A különleges modell viszont végre ismét mindenhol tárcsafékes lett, ami kimondottan jó döntés volt, mert a sima Mustang folyamatos és erőteljes használat esetén hajlamos felkeményedő fékkel tiltakozni a kemény igénybevétel ellen.

Hajtáslánc
A váltó ugyanaz a Borg-Wagner T-5ös volt, mint az 5literes Mustangokban (igaz a World Class változat foszfát bevonatú 1es és 2es fokozattal), viszont a Cobrába alapból a 3,08:1-es diffi áttétel került a sima 5literesek 2,73:1-ével szemben.
On the road
A korabeli tesztekben egyöntetűen elismerést váltot ki a Cobra az újságírokból, a Fox-széria legjobb autójának nevezték.
0-60 mph-ra 5.6-5.9 mp-ket mértek (gyári sepcifikáció 5.7 mp), a 1/4 mérföldön ez alacsony 14 mp-es időkre volt elég (14,3 körüli idők voltak az átlagosak, de pl. a Muscle Mustangs and Fast Fords 13.85-öt ment a tesztre kapott Cobrával.


Egy gyári állapotú 93as Cobra. Mögötte, hátúl pedig egy patent GT...
Végsebesség tekintetében némileg alul maradt a GT-vel szemben, ami a rövidebb diffi áttételnek köszönhető, a 148 mph-val szemben "csupán" 141 mérföld/órás sebességre volt képes.
Egyértelműen dícsérték a futóművét, mely igazi hátrányt csak nagyon élesen kanyargós pályán jelentett az autónak. A Ford viszonylag szolidabb próba pályályán 1mp-el ment jobb időt a GT-nél, ami esős időben 2mp-re nőtt.
A 4 tárcsafékre csak annyi volt a reakció, hogy ennek eredetileg is így kellett volna lennie, mert a nagy konkurens, a Camaro jó ideje 4 tarcsával került a piacra...

Egy makulátlan csomagtér.
Igazság szerint a Fox széria élete nagyon hosszúra sikeredett. 1990-től az eladások visszaestek, de fura módon 93-ban a "gyengébb" Mustangból (a Cobrának, a további 2 limitált modellnek és a jó marketingnek köszönetően) több kelt el, mint 92ben...

A 3. generációs Camaro 82-ben jött és 93-ban már bemutatták az új szériát, a Mustang 4 évvel tovább szolgált...
Ez a Fordnak jó húzás volt, mert a "régi kasztniból" annyi pénzt sajtolt ki, amennyit csak lehetett...
Visszatérve a Cobrára, egy baj volt vele... kicsit elkésett.
Akármennyire is jó autó lett belőle, hiába fényévekkel kiforrottabb azonos generációs versenytársainál, az újabb szériás Camaroval, Firebird-del nem vehette fel a versenyt... Tesztekben sajnos ezekkel szembe az utolsó helyre szorult, és hiába jegyezték meg, hogy mennyire jó autó, a számok magukért beszéltek. A Fordnak előbb, úgy 2-3 évvel korábban kellett volna vele kijönnie!
Ettől függetlenül meg kellett csinálni és ki kellett vele jönni... Ennek a projectnek köszönhetően alakult egy egy speckó csapat, az SVT, és visszakaptuk a Cobrákat is...
A 93as Cobrával indult az, ami ma a 725lovas SuperSnake-nél tart... nem lehet azt mondani, hogy nem volt jó döntés.

A 93as Cobrák ma
A Cobrák ha nem is ritka hollók, de azért nincs olyan sok belőlük, már csak a 4993 legyártott darab miatt sem. A Cobra minden fox-body freak álma (khm...

Árban 10ezer és 20ezer dollár között lehet kapni őket. Ami 10ezer alatt van, az vagy sérült volt, vagy ellopták és romokban találták meg, vagy nagyon szakadt.
13-14ezer dollárért szinte tökéleteseket találhatunk, míg a 20ezer dollár körüliek makulátlanok, nagyon kevés mérfölddel.

Nagyon ritka, gyárilag krómozott felnikkel... egy készlet $1200-$1600 között talál gazdára. Utángyártottban ez $500.
Ha engem kérdeztek tudom, hogy nem a legerősebb és legéretékesebb Mustang az 1993as Cobra, de nálam az első helyen áll.
Ha lenne egy, akkor utána már jöhetne bármi, de nekem az 1993 Ford Mustang Cobra a #1 !!!
