Az "új Mustang" új padlólemezre került, melynek köszönhetően a Fox-body (igaz, hogy a "Fox" padlólemezre több autó is épült, mégis ha Fox-bodyról beszélünk elsőnek a Mustangra gondolnak a Fordosok) vagy Fox-Mustang becenevet kapta.
A vérszegény és válságos (értsd olajválság) idők után a Mustang rövid időn belül, 1982-ben, visszakapta az 5 literes V8-asát (1980-ban egy igen beteg 4.2es váltotta le, üzemanyagtakarékossági megfontolásból), aminek hála ismét "modern-day muscle"-ként lehetett emlegetni.
A széria pályafutása minden tekintetben nagyon hosszúnak mondható, hiszen 1994-ig szolgált. A majd 15év alatt volt egy válságos pillanat, amikor majdnem elsőkerekes "talyiga" lett belőle, de hála a felháborodott vásárlói és rajongói támadásoknak, ez nem történt meg, és így a "Fox-bodyk" pályafutásuk végén méltó módon búcsúzhattak és adhatták át a teret az új Mustang szériának...
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/top.jpg)
A Ford már 1990-ben tudta, hogy az új modell '94-ben érkezik, és hogy kell valami, amivel a kifutó szériát búcsúztatják... így megalapították az SVT-t, a Special Vehicle Team-et, ami egy fajta "gyorsreagálású egység" lett. Értsd úgy, hogy nem mindenki volt főállásban SVT-s, a legjobbakat szedték össze. Volt aki részmunkaidőben dolgozott az SVT-ben ...
Gyorsreagállású, mert viszonylag rövid idő állt a rendelkezésükre az exkluzív modellek kifejlesztésére.
Az SVT kimondottan a teljesítményre és az exkluzivitásra ment rá. A Cobra tervezése során bármit felhasználhattak (akár saját, akár külsős technikát).
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/Cobra.jpg)
Végre ismét megjelent a Cobra embléma a Mustangokon. 1993-ban az első sárvédőkre került.
A Ford maximális minőséget várt el a limitált modell tekintetében. Mig a normál Mustangokból óránként 48-52 darab gördült le a gyártósorokról, addig a Cobrákból csak 4. A minőségellenörzés is szigorúbb volt, megduplázott ellenőrzési pontokkal. Mindent kétszer ellenőriztek, a kigördülő Cobráknak hibátlannak kellett lenniük!
A Ford nagyon komolyan vette a széria csúcsmodelljét, gondolom azért, mert 79-től nem nagyon volt különleges változat a Mustangokból. Összesen 4993 Cobra készült (illetve 107db Cobra R, amiről majd külön írok, azokkal együtt összesen 5100) és szerencsére legtöbbjük a mai napig az utakat rója.
Külső megjelenés
Külsőre könnyen felismerhető a Cobra a gyárilag 17"-os kerekeiről és az első maszkján található légbeömlőről (ami nincs a GT-n), aminek a közepén végre ismét a vágtató musztáng díszelgett. Az első sárvádők oldalán az 5.0 embléma helyét a Cobra embléma vette át.
A spoilerezése is szolidabb lett, mint a GT-jé. Eltüntették a műbeömlőket a az első és a hátsó kerekek elől, illetve a hátsó lökhárítóborítás az LX vonalait követi (nincs annyira lehúzva, mint a GT-jé), így a dupla kipuffogó rendszer végei is láthatóvá válltak.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/Cobra2.jpg)
A képen jól látható a más első maszk, az új 17"-os kerekek, a "finomított" spoilerezés.
A hátsó szárnyat is újratervezték, illetve a hátsó lámpák is egyediek lettek... vagyis nem is annyira egyediek, mert a 85-ös SVO Mustangok hátsó lámpáit kapta meg a Cobra (igaz a Ford azt nyilatkozta, hogy a lámpák a 85ös SVO hátsó lámpák modernizált változatai, a cikkszámuk mégis a 85-ös SVO lámpák cikkszámai).
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/back.jpg)
A "csíkozott" hátsó lámpa, a Cobra feliratos embléma és a módosított hátsó szárny.
A fényezés szempontjából a Cobrához a Mustang palettáról szinte minden szín rendelhető volt, amig feketéről, pirosról és kékeszöldről beszélünk.
![Nagy vigyor :biggrin:](./images/smilies/biggrinnew.gif)
A belső
A belső gyakorlatilag teljesen megegyzett a GT belsejével, a szőnyegek voltak csak egyedi Cobra feliratos szőnyegek. Fontos különbség még, hogy a Cobrába tempomat nem volt rendelhető (súlyspórolás végett), így az összes Cobrában tempomat vezerlőgombok nélküli, bőrbevonatos kormányok kerültek.
Ami igazán vicces, a bőrbevonatos komránnyal a Ford sosem viccelt. Ha megnézünk bármilyen európai gyártót és "bőr kormányokról" beszélünk, aakkor az egész kormányt bőrrel vonják be. A Ford egyszerűen csak a széria kormány karimáját vonta be bőrrel.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Az egyetlen rendesen, teljesen bőrrel gyárilag bevont kormányt a Foprd Mustang SVO-ban láttam.
A Cobrához opciónálisan kapható volt egy újonnan megjelent extra is: a CD-lejátszó.
![Brrr :rrr:](./images/smilies/rrr.gif)
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/2.jpg)
Ezen a képen is jól látható a bőrözött, tempomat nélküli kormánykerék és a Cobra hímzéses szőnyeg
A motor
93-ban a Ford megváltoztatta a teljesítmény mérésének módját, így az 5literes motorok az új mérés szerint 205 lóerőt teljesítettek (ez nem csak az új mérési módnak, hanem a 88-tól tartó folyamatos apró változásoknak is köszönhető)*.
A Cobra "GT-40"-es motorja 235 lovas volt, és 380 Nm-es nyomatékot produkált. Talán nem tűnik olyan egetverően soknak, de ma ez a Cobra-kit 290 lóerőre van specifikálva a Ford Racing katalógusban.
A motor jóval pörgősebb lett mint a GT-jé, és a szufla sem fogy ki belőle 5000 felett igaz, igaz a maximális nyomatékát valamivel magasabban, 4000-es fordulaton adja le (a HO 3200-a helyett).
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/4.jpg)
A legszembetűnőbb változtatás a módosított GT40 szívósor felső része, amit együttesen (az alsóval) csak Cobra szívósorként nevezünk.
A "GT-40"-es motor HO-tól eltérő részei
- GT-40-es hengerfejek
- 65mm-es fojtószelep (a GT-jé 60-as)
- 70mm-es légtömegmérő** (a GT-jé 58-as)
- GT-40-es alsó/felső szívósor
- 24 font/óra átfolyású injektorok
- aluminium szelephimbák
- kisebb főtengely és vízpumpa tárcsák
- Cobra-specifikus vezérműtengely
- Cobra-specifikus kompjuter
* Többen vélik úgy, hogy a HO motor "205 lovasítása" marketingfogás is volt. A 94-től életbelépő környezetvédelmi előírások miatt, az új Mustangban a HO motor csupán 215 lóerőt teljesített, így egyszerűbb volt a régi erejét "csökkenteni", hogy az új Mustang erősebb legyen mint a kifutó modell.
** Annak ellenére, hogy a Cobra légtömemérője 70mm-es, nagyjából annyi levegőt enged át, mint a GT 58mm-ese, mert a mintavételező lyukat, egy idióta kis elválasztó baszra tették, ami jelentős részét elfoglalja a légtömegmérő "torkának".
Futómű
A futóművet teljesen újrahangolta az SVT, inkább az autózást, mint a versenyzést előtérbe helyezve.
A GT-nél az igen egyszerű, "a keményebb jobb" elvet alkalmazták. A Cobra esetében komolyan átgondolták a megközelítést. A fejlesztésben részt vett Jackie Stewart is, és az eredménnyel tökéletesen meg volt elégedve.
A Cobra valamivel gyengébben teljesít a pályán, mint a GT, viszont sokkal jobban szerepel a mindennapi életben, különösen kiemelve a rossz minőségű utakat, ahol a GT kemény futóműve kimondott hátrányt jelent.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/9.jpg)
Szép, szép, szép... a 17"-os kerekek a legszebb gyári ford kerekek között vannak.
Az első rugók megegyeznek a GT és az 5literes LX rugóival, viszont a hátsók a 2.3literes Mustang gyengébb rugói.
Vékonyabb lett az első stabilizátor, illetve a szilentek is puhább anyagból készültek, megegyeznek a 2.3literes, kéziváltós Mustangok szilentjeivel.
Ezeket a módosításokat ellensúlyozták a 17"-os kerekek, amelyekre 245/45-ös GoodYear Gatorback gumik kerültek.
A Mustangra történetében előszőr került forgásirányos felni gyárilag. Itt jegyzem meg halkan, hogy a mai napig az egyik legszebb Ford felni a 93-as Cobra felnije.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/8.jpg)
A hátulja... jól látható az LX-jellegű hátsó "szoknya" és nem annyira jól a 2 krómozott vég.
Az igazi "nagy szám" a hátsó tárcsafék ismételt megjelenése volt. A Mustang SVO-t 4 tárcsafékkel szerelték, de az SVO megszünésével megszünt a hátsó tárcsafék is. A különleges modell viszont végre ismét mindenhol tárcsafékes lett, ami kimondottan jó döntés volt, mert a sima Mustang folyamatos és erőteljes használat esetén hajlamos felkeményedő fékkel tiltakozni a kemény igénybevétel ellen.
![Riadó :alert:](./images/smilies/alert.gif)
Hajtáslánc
A váltó ugyanaz a Borg-Wagner T-5ös volt, mint az 5literes Mustangokban (igaz a World Class változat foszfát bevonatú 1es és 2es fokozattal), viszont a Cobrába alapból a 3,08:1-es diffi áttétel került a sima 5literesek 2,73:1-ével szemben.
On the road
A korabeli tesztekben egyöntetűen elismerést váltot ki a Cobra az újságírokból, a Fox-széria legjobb autójának nevezték.
0-60 mph-ra 5.6-5.9 mp-ket mértek (gyári sepcifikáció 5.7 mp), a 1/4 mérföldön ez alacsony 14 mp-es időkre volt elég (14,3 körüli idők voltak az átlagosak, de pl. a Muscle Mustangs and Fast Fords 13.85-öt ment a tesztre kapott Cobrával.
![Wow! :wow:](./images/smilies/wow.gif)
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/1.jpg)
Egy gyári állapotú 93as Cobra. Mögötte, hátúl pedig egy patent GT...
Végsebesség tekintetében némileg alul maradt a GT-vel szemben, ami a rövidebb diffi áttételnek köszönhető, a 148 mph-val szemben "csupán" 141 mérföld/órás sebességre volt képes.
Egyértelműen dícsérték a futóművét, mely igazi hátrányt csak nagyon élesen kanyargós pályán jelentett az autónak. A Ford viszonylag szolidabb próba pályályán 1mp-el ment jobb időt a GT-nél, ami esős időben 2mp-re nőtt.
A 4 tárcsafékre csak annyi volt a reakció, hogy ennek eredetileg is így kellett volna lennie, mert a nagy konkurens, a Camaro jó ideje 4 tarcsával került a piacra...
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/3.jpg)
Egy makulátlan csomagtér.
Igazság szerint a Fox széria élete nagyon hosszúra sikeredett. 1990-től az eladások visszaestek, de fura módon 93-ban a "gyengébb" Mustangból (a Cobrának, a további 2 limitált modellnek és a jó marketingnek köszönetően) több kelt el, mint 92ben...
![Klassz :klassz:](./images/smilies/fasza.gif)
A 3. generációs Camaro 82-ben jött és 93-ban már bemutatták az új szériát, a Mustang 4 évvel tovább szolgált...
Ez a Fordnak jó húzás volt, mert a "régi kasztniból" annyi pénzt sajtolt ki, amennyit csak lehetett...
Visszatérve a Cobrára, egy baj volt vele... kicsit elkésett.
Akármennyire is jó autó lett belőle, hiába fényévekkel kiforrottabb azonos generációs versenytársainál, az újabb szériás Camaroval, Firebird-del nem vehette fel a versenyt... Tesztekben sajnos ezekkel szembe az utolsó helyre szorult, és hiába jegyezték meg, hogy mennyire jó autó, a számok magukért beszéltek. A Fordnak előbb, úgy 2-3 évvel korábban kellett volna vele kijönnie!
Ettől függetlenül meg kellett csinálni és ki kellett vele jönni... Ennek a projectnek köszönhetően alakult egy egy speckó csapat, az SVT, és visszakaptuk a Cobrákat is...
A 93as Cobrával indult az, ami ma a 725lovas SuperSnake-nél tart... nem lehet azt mondani, hogy nem volt jó döntés.
![Brrr :rrr:](./images/smilies/rrr.gif)
A 93as Cobrák ma
A Cobrák ha nem is ritka hollók, de azért nincs olyan sok belőlük, már csak a 4993 legyártott darab miatt sem. A Cobra minden fox-body freak álma (khm...
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Árban 10ezer és 20ezer dollár között lehet kapni őket. Ami 10ezer alatt van, az vagy sérült volt, vagy ellopták és romokban találták meg, vagy nagyon szakadt.
13-14ezer dollárért szinte tökéleteseket találhatunk, míg a 20ezer dollár körüliek makulátlanok, nagyon kevés mérfölddel.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/93cobra/7.jpg)
Nagyon ritka, gyárilag krómozott felnikkel... egy készlet $1200-$1600 között talál gazdára. Utángyártottban ez $500.
Ha engem kérdeztek tudom, hogy nem a legerősebb és legéretékesebb Mustang az 1993as Cobra, de nálam az első helyen áll.
Ha lenne egy, akkor utána már jöhetne bármi, de nekem az 1993 Ford Mustang Cobra a #1 !!!
![Mustang :stang:](./images/smilies/pimpedstang.gif)