
Egy érték a könnyebb számoláshoz: 1" = 2,54 cm
FELNI
BACKSPACE

Backspace:
- A felni belső oldalán lévő perem és a felfogatás belső éle közti távolságot nevezik így.
Amerikai autóknál szokott előfordulni általában ez az adat. Ők így adják meg a felni szélességéhez a még szükséges adatot.
Fontos még:
- normál kerékméret esetén a 4 1/2" BS a tárcsafékeknél gondot okozhat.l
- a kerék szélesség megadása esetén a megadott méret mindig 1"-el szélesebb, mint a valós adat, ami a guminak marad. Tehát a 15 X 7 esetén a 7" a guminak maradó érték, de maga a felni 8"-es lesz.

Osztókör
Páros számú lyukosztásnál nem nehét az értéket megtudni, ezért a nehezebb 5 lyukas kiosztással foglalkozunk:
Az itt található rajz alapján lehet megállapítani egy adott osztókörről, hogy milyen osztású:

A 5 lyukas osztás esetén a két egymás melletti lyuk közötti távolsághoz kell adni 1/4"-et és így kapjuk meg az osztókör értékét. Aki nem akar számolni annak egy táblázat:

5 lyukas felnik esetén, ha az X értéke:
4 1/4" - 4 1/2" az osztókör,
4 1/2" - 4 3/4" az osztókör,
4 3/4" - 5" az osztókör,
5 1/4" - 5 1/2" az osztókör.
Beépítési méret

A beépíthetőség megállapításához segít ez a rajz
Egy kis méregetés után egy ilyen kis skicc segítségével megállapítható, hogy mi az a méret, ami még befér az ember kicsikéjének a kerékjáratába (ez ugye csak elvi dolog, tehát érdemes elhagyni még távolságot, mert ugye van rugózás, hídnak mozgása oldal irányba...).

A dolog előnye, hogy nem befolyásolja, hogy gyári híd van az embernek hátul vagy már egy erősebb, nagyobb megoldás, amit az autó építők előszeretettel alkalmaznak.
A dolog menete elöl 6", hátul 8" felni esetén:
1 autót felemeljük elöl, hátul kereket levesszük.
2 Hátul a szabad méret ami szükséges az 9" ugye (mert a 8" a gumihoz tartozik a felni az 9" széles). Az ember fog egy fát és megnézi a tiszta méretet mindnehol ahol a kerék mozgása során előfordulhat (itt megint jön legalább 1", a gumi esetleges alakváltozása miatt).
3 A fával megnézhető a tárcsa vagy dobfékhez kapcsolható BS mérete is.
4 Elöl a szükséges 7"-et méregetjük, de itt bele kell számolni a kerék elfordítását is!
Offset
Ez az érték a kerék felfogatási pontjának belső felülete és a a felni szélességének közepe közti érték.

Ebben a táblázatban jól érzékelhető, hogy a BS változásával, hogy csúszik el a kerék felfogatása a felni közepéhez képest.

Kerékcsavarok
Általános esetben a kerékcsavarok meghúzásának sorrendje és az ajánlott erő értékek:

1 Lb-ft = 1,3558 Nm (V8 oldal számológépe alapján)
Csavar méret Ft/Lbs Torque
7/16" 55-65
1/2" 75-85
9/16" 95-115
5/8" 135-145
12mm 72-80
14mm 85-95
Kifejezések
A felninél előforduló angol kifejezések egy ábrán:

GUMI
Gumi jelölések
Méret:
Pl: 205/55R16 91H.
205 = A gumiabroncs szélessége felfújt állapotban, milliméterben.
/55 = Gumiabroncs oldalfalmagasságának és szélességének aránya,
százalékban kifejezve. (oldal/szélesség*100)
R = Radiál szerkezet.
16 = 16 coll, az abroncs peremátmérője.
91 = Terhelési index (lásd: Terhelési index táblázatban.)
H = Sebességindex (lásd: Sebességindex táblázatban.)
Időjárási besorolások gumik esetén
Nyári gumiabroncsok:
Különleges jelölése nincs.
Téli gumiabroncsok:
M+S, M&S (Mud and Snow rövidítése).
Négyévszakos gumik:
All Season, All Weather-felirat, A négy évszakot jelképező 4 piktogram.
(Az M+S jelzés szerepelhet a négyévszakos gumiabroncsokon is.)
DOT
Az amerikai szabványnak is megfelel.
Gyártás dátuma:
Általában a DOT-jelzés után található négyjegyű szám.
Első két számjegye a gyártás hete, második két számjegye a gyártás éve (2000 előtt csak háromjegyű volt.).
Kopásjelzők:
A gumiabroncs futófelületén található, 1,6 mm-re kiemelkedő borda.
Elhelyezkedését a vállrészen található, 4-6 db TWI jelzés mutatja.
Asszimetrikus gumiabroncsok:
A gumiabroncs külső és belső oldalát külön jelölik.
Belső oldal jelölései: Inside, Innenseite.
Külső oldal jelölései: Outside, Aussenseite.
Forgásirány:
A kötött forgásirányt a gumiabroncs oldalfalán található Rotation feliratú nyíl jelöli.
Tubeless:
Tömlő nélküli gumiabroncs.
Sebességindexek
SI KM/H
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240 felett
W 270
Y 300
Egy példa a klassszikus gumik felnik kapcsolatára a BF Goodrich T/A gumik esetén:

Egy példa a modern gumik felnik kapcsolatára a BF Goodrich g-Force gumik esetén:

Gumi ÚJ jelölése
2012-ben az 1222/2009-es, az abroncsok jelölésére vonatkozó EU rendelet értelmében új, standardizált abroncsjelöléseket vezetnek majd be.

Az új jelölés célja, hogy a fogyasztók jobban megismerhessék az egyes abroncsok 3 kulcsfontosságú teljesítmény-jellemzőjét: biztonsági teljesítményét a nedves tapadáson keresztül, valamint a környezetvédelmi tulajdonságokat az áttekinthető fogyasztási és külső gördülési zajszint adatok alapján.
A rendelet 2012. november elsejétől lesz közvetlenül alkalmazandó és kötelező érvényű az EU egész területén a személygépkocsik, könnyű- és nehéztehergépjárművek 2012. július 1-e után gyártott abroncsai esetén.
Az új jelölés
Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó jelölés a már használatban lévő energiahatékonysági jelölésekre emlékeztet: a legjobb teljesítményű abroncsot „A” jelöli, míg „G” a jelenleg legalacsonyabb teljesítményű, de a törvényeknek még megfelelő kategória. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt.
1 kép: Nedves tapadás
A diagram az abroncs egy igen fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztatja a fogyasztót: ez a nedves tapadás. A jobb nedves tapadás csökkenti a nedves utakon tapasztalható fékutat. Jelenleg a nedves tapadás jelölései csak a személygépkocsik abroncsai esetében kerültek meghatározásra. Iparági fejlesztések irányulnak olyan módszerek kialakítására, amelyek a kishaszon gépjárművek és a nehéztehergépjárművek nedves tapadásának mérését is lehetővé teszik. Ezek bevezetésére 2012 novemberében, az EU rendelkezéssel egy időben, vagy azt megelőzően kerül majd sor.
2 kép: Üzemanyag-hatékonyság
Ez a diagram jelzi az üzemanyag-hatékonyság szintjét, érzékeltetve az egyes abroncsok egymáshoz viszonyított teljesítményét. Az abroncs gördülő ellenállása határozza meg az üzemanyag-hatékonyságot.
3 kép: Külső zajszint
Az abroncs jelölésének ez az eleme az abroncs által keltett külső zajszintről nyújt tájékoztatást. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt. A legjobb teljesítmény jele egy hanghullám, mely azt jelenti, hogy az abroncs zajszintje legalább 3 dB-lel a jövőben bevezetésre kerülő törvényi határérték alatt marad. A leggyengébb teljesítmény jele három fekete hanghullám. Ez olyan zajszintet jelöl, amely a jelenlegi maximális határérték és a 2012 és 2016 között hatályba lépő 661-es rendeletben bevezetésre kerülő új, alacsonyabb határérték közé esik.
Forrás: http://www.autogumibolt.hu/hirek/92_Az_ ... delet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha már eddig eljutottál, akkor van fogalmad mindenről, itt egy jó kis összefoglaló, ahol már lehet is méretezni:
Kombinált gumi, felni és ET kalkulátor
Annyira bele merültünk a témába, akkor ide a végére még egya érdekesség, ami könnybbé teheti az igazán régi autó tulajdonosok életét:
- akinek esetleg valami RÉGI gumi méretű autóhoz kellene méretet átváltania, annak segíthet ez a méret átváltó táblázat

Sok sikert mindenkinek a gumik megfelelő kiválasztásához...
