Erre mondják azt, hogy "5.0 History"... a legtöbbet és legtovább cikkezett "speciális" Fox-body...
1989 JBA Dominator GTA
1989 márciuásban a Road & Track felvette a kapcsolatot a JBA-val (a nevük a leömlőik kapcsán lett ismert, de teljes körű tuningolást végeznek), hogy lenne-e kedvük egy megatesztben részt venni, a Road & Track egy különleges számában, ami a "Világ 24 leggyorsabb autója" címet kapja.
Mivel pont 1989-ben volt a Mustang gyártásának 25. évfordulója, gyorsan beszereztek egy LX 5.0 Mustangot, és igent mondtak a Road & Track felkérésére.
Kevesebb, mint 30 napjuk volt arra, hogy olyasvalamit csináljanak az LX-ből, ami méltón vehet részt a leggyorsabbakat felvonultató teszten.
1989 március 30.-án vették át az új autót és a teszt április 23.-ára volt kiírva.
Megkerestek minden ismerőst és gyártót, hogy támogassák őket a Dominator programban.
A fejlesztések megkezdését sem halogatták, és elsőnek a futómű átalakításokat kezdték meg.
Április 3.-án nekiláttak a karosszéria módosításoknak. Az összes módosítás acélból készült, szó sem volt műanyag elemekről .
Munka közben és az elkészült "mű"
Amúgy ahogyan kinéz, az tetszhet vagy nem tetszhet, semmiféle optikai megfontolás nem volt számításba véve, csak az aerodinamikára mentek rá, amit az interjúkban, nyilatkozatokban többször meg is erősítettek.
Április 17.-ére meg volt a teljes karosszéria munka a fényezéssel egyetemben, és elkezdték a merevítések ill. a hajtáslánc beszerelését.
Április 22.-én felmordult a bestia... , és 23.-án ott volt azon a bizonyos megateszten...
A teszt idejére a Ford Capriról ismert "buborék" csomagtartó fedél került fel, és ahogyan annó a Mercury is az aerodinaimkai előnyeivel indokolta, itt is bizonyítást nyert, hogy a jól megtervezett, érdekes ajtó, sokat számított a hátsó részre ható leszorítóerő növelésében.
A teszten a JBA Dominator GTA kimagaslóan jól szerepelt, maga mögé utasítva a résztvevők jelentős részét.
Az old-school muscle car technikával elért 175mph-s végsebesség (2-szer megismételve) 1989-ben azért mindent elárult.
JBA-ék ezzel beírták magukat a 5.0 nagykönyvbe és biztosították a JBA Dominator GTA folyamatos médiaszereplését az elkövetkezendő 3 évben.
Motor/váltó
Első túlméretre fúrt, négycsavaros SVO blokk, SVO főtengley, Ford Racing dugattyúk, Boss302 hajtókarok, 351 Cleveland hengerfejből kialakított egyedi aluminium hengerfejek, egyedi szívósor, MSD gyújtás és az egész "tetején" egy 1050 cfm-es Holley karburátor a "trónon".
A sűrítési arány 13.0:1, a motor maximális fordulatszáma 9500 lett .
Ennek megfelelően a motor 510 lóerőt ad le 7900as, 500Nm-t pedig 6400as fordulatszámon. Azért nem gyenge, főleg azt figyelembe véve, hogy 1989-ben még nem volt a polcon az a sok kifejlesztett tuningcucc, ami az elmúlt 10-15 évben került ki a tuningolók kezei közül.
Mivel időre nem volt megfelelő 5sebességes váltó, ami ezt az erőt és nyomatékot biztonsággal kezelni tudta volna, egy 4 sebességes top-loader került az autóba McLeod kupplunggal.
Futómű/fék
Elől szélesítve, ültetve, keményebb rugókkal, 12"-os tárcsafékekkel.
Hátul 1989 Ford Thunderbird SC független felfüggesztés 10"-os tárcsafékekkel. Koni lengéscsillapítók elől-hátúl.
Elől Monocoque 17x10-es, hátul 17x11-es alufelnik, elől 275/40-es, hátul 315/35-ös gumikkal. Ezek a méretek most is tekintélyesnek számítanak, akkor igaz úthenger méretek voltak!!!
Karosszéria/belső tér
Egyedi kiszélesítés elől-hátúl (acél lemezből), Mercury Capri "buborék" csomagtértető, Saleen/Racecraft karosszéria merevítések.
A belső tér jól tartó sportűléseket és egy szolíd bukókeretet kapott, a hátsó űlés meg "angolosan távozott".
- Motor: OHV V8, 1050cfm Holley karburátor
Lökettérfogat (cm3): 5031
Sűritési viszony: 13.0:1
Teljesítmény (LE / ford./perc): 510/7900
Nyomaték (Nm / ford./perc): 500/6400
Sebességváltó: 4 seb. manuális, top-loader
Végáttétel: 3.27:1
Fék: 12" hűtött tárcsa elől, 10" tárcsa hátul
Gumiméret: 275/40x17 elől, 315/35x17 hátul
Önsúly (kg): 1456
Súlyelosztás (%): Elől 56, hátul 44
0-96 km/h (mp): 5.2
Végsebesség (km/h): 282
0-1/4 mérföld (mp): 13.42
1/4 mérföld célvonali seb. (km/h): 190
Oldalgyorsulás (g): 0.92
Ár (1989): ~$52.000
A motor 1989 nem számított egyszerűnek, egy ilyen fordulatszámon dolgozó 5literes V8-as mindenképpen extrémnek volt.
Az 5.2mp-s 0-96km/h-s gyorsulás nem valami fényes eredmény, de egyértelműen trakciós gondok játszanak szerepet benne, illetve az sem elhanyagolható, hogy csak 4sebességes volt a váltó alatta.
A tapadás hiányát egyértelművé teszi a 13.42-es (közepes) idő és a hozzátartozó 190-es (nagy) sebesség is.
Ha kicsit utánaszámolunk a 1/4ed mérföldes célvonalinak, akkor 16mp vagy kis szerencsével 16mp alatti 0-200km/h-s gyorsulást kapunk... Nem kérdés, hogy ez 1989-ben szinte "egzotikus kategóriájú" gyorsulást jelentett, és ezzel ma sincs miért szégyenkeznie a JBA Dominator GTA-nak.
Nemrég az autó eladó sorba került, nagy szerencsére (reméljük tényleg szerencse) az egyik ismert 5.0 alkatrész áruház vásárolta meg.
Ami az autó esetében kivételesnek mondható, (sok minden máson túl) a végtelen részletes dokumentáció. Minden egyes csavar és mozdulat dokumentálva van.
Asszem nem is tudok mit mondani, nem igazán kell neki semmiféle komment. Az "álom fox-body garázsomban" ennek is ott a helye!