Karosszéria formák
Moderátorok: TomiTomi, StangMan
Karosszéria formák
Karosszéria formák
Üdv annak aki benéz ide és remélem sikerrel jár, megtalálja az általa keresett kategória leírását. Pár sorban lehet olvasni a különböző autó formákra utaló nevek jelentéséről. Sok forma nem mindig határozható meg pontosan, mivel az autó gyártók is használnak nem az autó formájára utaló neveket (Cadillac Coupe De Ville). Sokszor az autó kialakítása nem pontosan fedi le a meghatározást, vagy több kategóriába is besorolható, ilyenkor a gyártó meghatározását érdemes követni. Erre halad a mai autóipar is folyamatosan a közös platformok (GM Platform) kialakításával és használatával.
Coupe
1949 Ford Coupe (Street Road)
Általában 2 ajtós, és kettő, vagy négyüléses keménytetős autó. Jellemző vonása, hogy hosszabb a két ajtó, kisebb a hátsó tér, mint a sedan kiviteleknél, ráadásul alacsonyabb a tető vonala is. Egyes típusoknál a hátsó ülések annyira szűkek, hogy csak ideiglenes használatra alkalmasak, ezeket hívják 2+2 üléseseknek.
HatchBack
1987 Ford Mustang GT 5.0 (StangMan)
Olyan kialakítás, ahol a hátsó ablak a csomagtér tetővel egybe van építve, így ennek a kinyitásakor hatalmas felületen lehet az autó hátsó felébe rámolni. Nincs elzárva a hátsó rész az utasfülkétől.
FastBack
1968 Ford Mustang FastBack
Annyiban tér el az előző kiviteltől, hogy a csomagtér nyitásakor a hátsó ablak nem nyílik, fixen a helyén marad.
NotchBack
1987 Ford Mustang LX 5.0 (Bandit)
Valahol a fastback és a sedan kivitel között helyezkedik el, gyakorlatilag egy sedan típus elkülönített csomagtérrel.
HardTop
1967 Ford Mustang
Az elnevezés magában hordozza jelentését, mint szinte minden másik formánál is. A dolog lényege, hogy nincs hagyományos "B" oszlop az autón. Ehelyett egy erősített tető kialakítás veszi át a B oszlop merevítő szerepét. Így, ha lehúzzák az ablakot az autó teljes oldala nyitottá válik. Ráadásul mint a convertible kivitelű autóknál az ablakok keret nélküliek ezzel is hangsúlyozva az autó nyitott hangulatát. A forma következtében még 100 km/h-nál sem zavaró a lehúzott ablak.
Coupe Convertible
198x Ford Mustang Convertible 2.3 (fiona)
A coupe forma nyitható vászon, vagy vinyl tetős kivitele.
Roadster
1932 Ford Roadster
Eredetileg 2 ajtós nyitott autó volt minimális időjárás elleni védelemmel. Ma már gyakran alkalmazzák a kétüléses, nyitott tetős autókra. Nincsenek oldalablakok, lágy vagy kemény tető kapható az autóhoz.
Semi-Convertible vagy Cabrio Coach
1935 Ford German Cabrio (Cabrio Coach)
Ebbe a kategóriába sorolják azokat - az általában vászontetejű - autókat, amelyeken a tető lemez helyére szerelt burkolat, mint egy hatalmas napfénytető, kinyitható volt. Ezek talán legismertebb európai formái Citroen 2CV és Volkswagen Bogár vászontetős kivitelei. Talán ide kellene sorolni ezeket a típusokat is:
Targa
Olyan kivihető tető, aminél a levehető elemek kiemelése után az autó tengelyével párhuzamosan marad középen egy merevítő rúd a tetőben.
Convertible
2007 Ford Mustang GT
A cabrio (EU) vagy convertible (US) forma. Azokat a teljesen nyitott tetejű autókat sorolják ide, ahol maga a tető levehető (merevtetős kiviteleknél, pl. téli keménytető), vagy összecsukható kialakítású. A hátsó ablak lágy anyagból, vagy üvegből készül. Oldalablakok lehúzhatóak, vagy nincsenek (roadster).
Sedan
1978 Ford Fairlane 500 ZH (Kenguruvadász)
Négy vagy többszemélyes, kettő vagy négyajtós kivitelű keménytetős autó. A csomagtér a hátsó ablak vonaláig tart. A leggyakrabban használt forma. Amerikában a keretes ablakú autókra is használták.
Limuzin
199x Lincoln Towncar Stretch Limuzin
Az első és hátsó tér között meghoszabbított kivitelű autó. A nyújtott kivitelű autókat nevezik limo-nak is. A limuzin Németországban megegyezik a sedan fogalmával.
Ezen karosszériaforma története szinte megegyezik az autógyártáséval. Mivel az autó megjelenésekor nem olcsóságával, hanem megjelenésével tündökölt, így általában a tehetősebb réteg kiváltsága volt. Ebből adódóan már ekkor is volt igény az utas és a vezető elkülönítésére. Megjelent az üvegfal, ami a mai időkben már leereszthető is lehet, és ezzel elválasztották az autó két terét egymástól. Az első limuzinok megnyújtott sedanok voltak, majd kialakult az egyre komolyabb igény ezekre az autókra, létrejött az új típus is.
Wagon
1957 Ford Ranch Wagon
Magyarul kombi. Amerikában Wagon, Station Wagon, Safari Wagon neveken árulták a megnövelt zárt tároló területtel épített autókat.
PickUp truck
1939 Ford PickUp
A kis vagy közép méretű teherautókat sorolják ide, amelyek alapja nem személyautó, de hasonló méretű. Ezek a könnyű szállító jármúvek egy kabinnal és mögé elhelyezett rakodó térrel rendelkeznek.
Terepjáró
Ide tartoznak általában az állandó, vagy kapcsolható összekerékhajtású járművek, amik terep akadályok leküzdésére lettek építve. Általában emelt hasmagassággal rendelkeznek, a jobb terepfutásért és erősített a felépítményük az állandó igénybevételek miatt.
Üdv annak aki benéz ide és remélem sikerrel jár, megtalálja az általa keresett kategória leírását. Pár sorban lehet olvasni a különböző autó formákra utaló nevek jelentéséről. Sok forma nem mindig határozható meg pontosan, mivel az autó gyártók is használnak nem az autó formájára utaló neveket (Cadillac Coupe De Ville). Sokszor az autó kialakítása nem pontosan fedi le a meghatározást, vagy több kategóriába is besorolható, ilyenkor a gyártó meghatározását érdemes követni. Erre halad a mai autóipar is folyamatosan a közös platformok (GM Platform) kialakításával és használatával.
Coupe
1949 Ford Coupe (Street Road)
Általában 2 ajtós, és kettő, vagy négyüléses keménytetős autó. Jellemző vonása, hogy hosszabb a két ajtó, kisebb a hátsó tér, mint a sedan kiviteleknél, ráadásul alacsonyabb a tető vonala is. Egyes típusoknál a hátsó ülések annyira szűkek, hogy csak ideiglenes használatra alkalmasak, ezeket hívják 2+2 üléseseknek.
HatchBack
1987 Ford Mustang GT 5.0 (StangMan)
Olyan kialakítás, ahol a hátsó ablak a csomagtér tetővel egybe van építve, így ennek a kinyitásakor hatalmas felületen lehet az autó hátsó felébe rámolni. Nincs elzárva a hátsó rész az utasfülkétől.
FastBack
1968 Ford Mustang FastBack
Annyiban tér el az előző kiviteltől, hogy a csomagtér nyitásakor a hátsó ablak nem nyílik, fixen a helyén marad.
NotchBack
1987 Ford Mustang LX 5.0 (Bandit)
Valahol a fastback és a sedan kivitel között helyezkedik el, gyakorlatilag egy sedan típus elkülönített csomagtérrel.
HardTop
1967 Ford Mustang
Az elnevezés magában hordozza jelentését, mint szinte minden másik formánál is. A dolog lényege, hogy nincs hagyományos "B" oszlop az autón. Ehelyett egy erősített tető kialakítás veszi át a B oszlop merevítő szerepét. Így, ha lehúzzák az ablakot az autó teljes oldala nyitottá válik. Ráadásul mint a convertible kivitelű autóknál az ablakok keret nélküliek ezzel is hangsúlyozva az autó nyitott hangulatát. A forma következtében még 100 km/h-nál sem zavaró a lehúzott ablak.
Coupe Convertible
198x Ford Mustang Convertible 2.3 (fiona)
A coupe forma nyitható vászon, vagy vinyl tetős kivitele.
Roadster
1932 Ford Roadster
Eredetileg 2 ajtós nyitott autó volt minimális időjárás elleni védelemmel. Ma már gyakran alkalmazzák a kétüléses, nyitott tetős autókra. Nincsenek oldalablakok, lágy vagy kemény tető kapható az autóhoz.
Semi-Convertible vagy Cabrio Coach
1935 Ford German Cabrio (Cabrio Coach)
Ebbe a kategóriába sorolják azokat - az általában vászontetejű - autókat, amelyeken a tető lemez helyére szerelt burkolat, mint egy hatalmas napfénytető, kinyitható volt. Ezek talán legismertebb európai formái Citroen 2CV és Volkswagen Bogár vászontetős kivitelei. Talán ide kellene sorolni ezeket a típusokat is:
Targa
Olyan kivihető tető, aminél a levehető elemek kiemelése után az autó tengelyével párhuzamosan marad középen egy merevítő rúd a tetőben.
Convertible
2007 Ford Mustang GT
A cabrio (EU) vagy convertible (US) forma. Azokat a teljesen nyitott tetejű autókat sorolják ide, ahol maga a tető levehető (merevtetős kiviteleknél, pl. téli keménytető), vagy összecsukható kialakítású. A hátsó ablak lágy anyagból, vagy üvegből készül. Oldalablakok lehúzhatóak, vagy nincsenek (roadster).
Sedan
1978 Ford Fairlane 500 ZH (Kenguruvadász)
Négy vagy többszemélyes, kettő vagy négyajtós kivitelű keménytetős autó. A csomagtér a hátsó ablak vonaláig tart. A leggyakrabban használt forma. Amerikában a keretes ablakú autókra is használták.
Limuzin
199x Lincoln Towncar Stretch Limuzin
Az első és hátsó tér között meghoszabbított kivitelű autó. A nyújtott kivitelű autókat nevezik limo-nak is. A limuzin Németországban megegyezik a sedan fogalmával.
Ezen karosszériaforma története szinte megegyezik az autógyártáséval. Mivel az autó megjelenésekor nem olcsóságával, hanem megjelenésével tündökölt, így általában a tehetősebb réteg kiváltsága volt. Ebből adódóan már ekkor is volt igény az utas és a vezető elkülönítésére. Megjelent az üvegfal, ami a mai időkben már leereszthető is lehet, és ezzel elválasztották az autó két terét egymástól. Az első limuzinok megnyújtott sedanok voltak, majd kialakult az egyre komolyabb igény ezekre az autókra, létrejött az új típus is.
Wagon
1957 Ford Ranch Wagon
Magyarul kombi. Amerikában Wagon, Station Wagon, Safari Wagon neveken árulták a megnövelt zárt tároló területtel épített autókat.
PickUp truck
1939 Ford PickUp
A kis vagy közép méretű teherautókat sorolják ide, amelyek alapja nem személyautó, de hasonló méretű. Ezek a könnyű szállító jármúvek egy kabinnal és mögé elhelyezett rakodó térrel rendelkeznek.
Terepjáró
Ide tartoznak általában az állandó, vagy kapcsolható összekerékhajtású járművek, amik terep akadályok leküzdésére lettek építve. Általában emelt hasmagassággal rendelkeznek, a jobb terepfutásért és erősített a felépítményük az állandó igénybevételek miatt.
A hozzászólást 4 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2009.04.14 16:27-kor.
Pont a nagyon sok lehetőség miatt írtam, hogy terepjáró. Az angol oldalak is könnyedén átsiklanak a kategória felett, mintha nem is lenne...
Ezért gondoltam összefoglaló néven legyen: terepjáró Ide beletartozhat a Csepel összkerekes teherautójától a Panda 4x4-ig minden
A Pick Up is érdekes téma: Kint ide teszik a rendes nyerges vontatmány húzására is alkalmas, akár dupla hátsókerekes gépeket. Európai szemmel simán teherautót mondanánk rá, de ott a külső forma alapján PickUp.
Ezért gondoltam összefoglaló néven legyen: terepjáró Ide beletartozhat a Csepel összkerekes teherautójától a Panda 4x4-ig minden
A Pick Up is érdekes téma: Kint ide teszik a rendes nyerges vontatmány húzására is alkalmas, akár dupla hátsókerekes gépeket. Európai szemmel simán teherautót mondanánk rá, de ott a külső forma alapján PickUp.
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22152
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Talán épp ezért nem karosszéria forma.LeMans67 írta:Pont a nagyon sok lehetőség miatt írtam, hogy terepjáró. Az angol oldalak is könnyedén átsiklanak a kategória felett, mintha nem is lenne...
Ezért gondoltam összefoglaló néven legyen: terepjáró Ide beletartozhat a Csepel összkerekes teherautójától a Panda 4x4-ig minden
Ez közel sem a teljes,csak amit én a kútfejemből összegyűjtögettem. Vannak még egyedi kategóriák, különleges besorolások, ha valaki tud valamit ide írhatná...
A Crossover szerintem nem komoly. Az olyan nem is ez nem is az nem is semmi Na a kis gonoszságom után rendesne:
Crossover SUV
Első példája! 1958 Moskvich 410N volt.
Aztán követték a többi gyártók autói is, Lada Níva, AMC Eagle Wagon...
A lényeg állandó összkerékhajtású lehetőség az autókban. Igazából farmereknektalálták ki nehezen használható utakra.
A Crossover szerintem nem komoly. Az olyan nem is ez nem is az nem is semmi Na a kis gonoszságom után rendesne:
Crossover SUV
Első példája! 1958 Moskvich 410N volt.
Aztán követték a többi gyártók autói is, Lada Níva, AMC Eagle Wagon...
A lényeg állandó összkerékhajtású lehetőség az autókban. Igazából farmereknektalálták ki nehezen használható utakra.