Befejezik a egy ikon gyártását, éppen ideje, hogy topikot nyissunk neki.
Greg a V8cars fórumán írta:Nehéz megszólalni egy olyan napon, amikor 2 napja ismét kilehelte lelkét az amerikai autógyártás egyik valódi ikonja.
Az utolsó Crown Victoria 2011.szeptember 15-én, 12:30-kor gördült le a St. Thomas, Ontario összeszerelő üzem gyártósoráról.
Az jut eszembe erről, amikor lányommal játszottam kiskorában, hogy "adj egy puszit!", és a sok-sok puszi után egyszer csak azt mondta: "elfogyott".
Hát, a Crown Victoria is elfogyott. Elfogyott egy igazi, alvázas, full-size, hátsókerék-hajtású legenda, mely szerves részévé vált az amerikai utak látványának.
A típus a "Crown Victoria" nevet az ötvenes évek közepén kapta, de akkor még a Fairlane típus egy változatát jelentette. '55-'56-ban a Fairlane magasabb felszereltségű változata volt a Victoria, és az alacsonyabb tetőkialakítású, krómkerettel körbevett tetővonalról kapta a nevét a Crown Victoria, mely koronaszerűen díszítette az autót.
A Crown Victoria Skyliner átlátszó plexiteteje pedig csillagos éjszakákon egészen biztosan sok amerikai fiatal randiján segített lényegesen lerövidíteni a "beszélgetős" részt.
A Crown Vic '75-től '91-ig az LTD változata volt, majd '92-től önálló típus lett. 1980-ban a Ford újra komolyan vette a név eredetét, és az LTD Crown Victoria-kon visszahozta az '55-ös kivitel króm koronáját.
Taxinak, rendőrautónak, magánhasználatra egyaránt előszeretettel használták. Ezeket a szerepeket azonban tegnapelőtt óta más típusoknak adta át. Taxiként a Ford a Transit Connect Taxicab sikerében bízik, de tudjuk, hogy New Yorkban a Nissan NV200 Taxi kivitele tarolja le a következő években ezt a piacot. A legendás Ford Crown Victoria Police Interceptor helyébe a Ford Taurus Police Interceptor-t és a Ford Explorer Interceptor-t kívánja helyezni a négybetűs amerikai giga-autógyártó, de tudjuk, hogy a Chevrolet Impala/Caprice és a Dodge Charger sem tétlenkedik a rendőrautó flották meghódítása terén.
Hivatalosan, a 2008 modellév kezdete óta csak flottahasználatra gyártották a típust, így magánhasználatra a Ford Taurus-t, illetve a Lincoln MKS-t kínálják.
És hogy mi ez a túlzott érzelmekkel fűtött hangvétel egy kocsi búcsúzásánál? A Crown Victoria leköszönésével eltűnik a "telibe-alvázas", hátsókerék-hajtású, kormányváltós, kétpados ülés kivitelű, hatszemélyes kialakítású, V8-as, észak-amerikai gyártású autók utolsó példánya is, mely a legendás ötvenes évek óta oly nagymértékben jellemezte az amerikai autókat. Eltűnik az a gyártási koncepció, mely a V8cars olvasóinak, és az amerikai veterán autós klubok tagjainak "Az" amerikai autót jelenti.
Na, de a siránkozás helyett nézzük inkább a tényeket....melyek talán még szomorúbbak, mint a fentiek.
- A St. Thomas, Ontario gyárnak új tulajdonost keresnek, de az 1200 dolgozó foghatja a családját, az addigi életét, és más helyet kell keresnie a sátorfa új leszúrására.
- A 2FABP7CW8CX104292 alvázszámú, fehér színű, utolsó példány nem a Henry Ford Museum-ba kerül, hanem egy szaúdi vásárlóhoz, aki reméljük, nagyon vigyáz majd rá.
- 1932 óta először maradnak az amerikai Ford kereskedők V8-motoros Sedan nélkül.
- Az értékesítési eredményekből látszik, hogy a XXI. század Amerikája elfordult a legendáktól....melyhez azért - a tárgyilagosság érdekében - hozzáteszem, nagyban hozzájárultak az előző évezred végén gyártott Crown Victoria-k szívócső és tüzelőanyag-tartály műszaki problémái.
Megható képriport látható egy legenda eltűnéséről itt.
Gyönyörűséges képsorozat a Crown Victoria történetéről itt.
Hogyan lehet ezt még fokozni? Épp ma és holnap tartják kis hazánkban az Európai Mobilitási Hét Autómentes Hétvége rendezvénysorozatot, mely szintén nem éppen a klasszikus amerikai autózás hírmondója.
A fentiek miatt, a V8cars olvasói számára legyen ez a - gyönyörű időjárással kecsegtető - hétvége kicsit az emlékezésé, és főleg az összetartásé!
És ennek szellemében, lenne egy ötletem: 2012-ben szeptember 15. szombati napra esik. Mi lenne, ha ezt a napot ezek után minden évben a "Klasszikus Amerikai Autók Napja"-nak kiáltanánk ki, és valami kis programmal emlékeznénk a dicsőséges napokra?