Adott három márka és három régi név. Lássuk hát együtt, mit is alkotott a modern autóipar a nagy tengeren túl:
2006 Dodge Charger R/T, 2005 Ford Mustang GT, and 2005 Ponitac GTO 6.0
Minden év augusztusában több mint egy millió ember érkezik a Detroit városi Woodward Avenue-hoz. Öreg izomautók vonulnak lámpától lámpáig a Woodward Dream Cruise-on. Mindneki megemlékezik a hajdani Detroit-ról, amikor még a V8-asok uralták a gyártók palettáját.
A Woodward Avenue megváltozott azóta. Sok év elmúlt már azóta, hogy a Dodge Charger a Ford Mustang és a Pontiac GTO a jelképe lett az amerikai utcai versenyzésnek. Ez volt a Michigan 1, az út, amire először érkezett, aki 1890-körül a városba betért.
Aki ezen az úton megy, az hamar elér a hídon át a Eight Mile Road-ra, ahonnan már nincs messze a Royal Oak (Pontiac tuning főhadiszállása).
Az 1960-as években indult a "hormon" kezelt utcai verseny autók gyártása. Éjszakánként elindultak a gyorsulási versenyek, amiket aztán normális keretek közé szorítottak és bajnokságok lettek helyettük. A GTO-val indult minden, aztán sorban követte a Mustang, majd a Charger és a többi gép. A nagy három rájött, hogy adott egy új vásárlói csoport, amit jól kilehet szolgálni erős autókkal és hajlandóak is megfizetni. Ezek agépek megkapták az erős V8-as motorokat és kialakultak a mai nagy gépek nímbusza.
2006 Dodge Charger R/T
Kezdjük akkor a Chrysler cég gépével. A retro autónál a tervezők, mint ha valamit elnéztek volna
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Kettővel több ajtót rajzoltak az autóra, mint ősén volt. A Mopar izom gépekre nem épp a 4 ajtós kivitel volt a jellemző. A négyajtós erő gépek inkább a Chrysler 300-as sorozatára volt jellemző és a Dodge-nál inkább kétajtós lapos, hosszú teőfrmában gondolkoztak, ha erőről volt szó.
Ami a cikk szerője szerint nem igazán tetszetős az a teherautó orrmaszk,
az első lámpák, és a hullám (hát egy marha, mert ez az egy dolog, ami jól mutat a gépen, elől tényleg jobb lett volna a porszívó orr...
![Nagyon boldog :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
A Mercedes mérnökei ahol lehet faragtak azért a súlyból és ez által lett a Charger R/T erős futómű kialakítása ellenére is egy könnyű gép. Ez a mostani autó már egy kezes bárány a régi nyers erő gépeihez képest. Csendesen suhan 235/55WR-18 Michelin MXM4 tappancsaival (az SRT8-on 21"-es méret van), miközben akár négy ember is kényelmesen elfér az autóban. A kis kényelmi felszerelése miatt nem is ül le a feneke ilyenkor sem (végre térnek vissza a szinsztabályozók is....). A kormyányon érezhető a gumik jóvoltából sok minden, ami egy ballonos gumi esetén észrevehetetlen lenne, ráadásul a méret néha már akár be is üthetne szinte kormányzáskor. Ez az autó tökéletes átmenet a '60-as évek stílusa és a mai modern szedánok között.
2005 Ford Mustang GT
Nem tudom mit írhatnék ide? Amit a cikkben írnak az a szokásos szöveg, így hát kicsit belepiszkítok:
A Mustang a rengeteg filmbeli szereplés miatt egész generációk imádott autója lett annak ellenére, hogy egy olcsó tömeg autónak szánták. Igaz ez is benne volt a pakliban, hisz könnyen elérhető volt a többi társához képest és ez indokolja is a tömeges elterjedést. Az új autó is követi a régi pony autók formavilágát és igazi retro autó, szemben a "csak" retrós gépekkel. Jól eltalálták a formát, de sajnos a Ford elkövette szokás szerint a spórolós dolgait. Ami érthető lenne, ha extraként mindenki maga vásárolhatná meg azt az autójába, azt amit csak szeretne. Ez a mai autógyártásban már alapkövetelmény. Sajnos valahogy nem akarnak az amerikai gyártók ezen a téren csatlakozni, ami pont azért érthetetlen, mert anno a Mustang is hihetetlen opciós listával rendelkezett, sőt még külön cégek is működtek az autó átalakítására... A Mustang egy elég jó kis stabil autó lett. Az erős felépítés ellenére elég a 235/55WR-17 Pirelli P Zero gumi a közlekedéshez (erről azért az EU tulajok gondolom másként vélekednek
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
).
A kormány kissé lassu az áttételezés miatt. Az ötsebességes váltó jól eltalált rövid váltó úttal és segíti a jó és rugalmas közlekedést a V8-as motorral. Valaki, ha a klasszikus muscle car ujjá éledésére gondol, akkor a Mustang az az lett. Igaz már ez az autó is kultúráltabb vezethetőséget nyújt és próbál megfelelni a mai kor igényeinek..
2005 Pontiac GTO
végre nem az első kissé elsietett gépről van szó a cikkben. Nem itt már a 2005-ös kissé alakított modellről van szó. A szokásos dolgok azért itt is elmondhatóak. Ez a modern autó a nevén kívül formailag nem hasonlít a régi "monstrumra". Ez az autó inkább a modern, kissé Japános sportautó kategóriába tehető. Kissé azért próbáltak a régi 1966-67-es modellre hasonlítani és ezért alakítottak a motorháztetőn. A hatsebességes kéziváltó, jól használható és egyedüli a többi géphez képest. Jól összehangolt minden a vezethetőség érdekében. Ami kissé fura az a gumi egy ilyen autóhoz: 245/45WR-17 BFGoodrich G Force T/A. ez kissé picinek tűnik. Igaz nem mindneki akar ezzel a géppel száguldozni. aki pedig akar az simán besegíthet a hátsó kerekekkel a kormányzásba ennél a méretnél...
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ebben az autóban tökéletesen lehet érzékelni az utat , szinte ráteremtették az autót. A jól eltalált tömeg és forma kialakítás itt köszön vissza (Holden már rég kifejlesztette ezt az autót, ami Opel név alatt is fut angliában).
Mindhárom autó "lollipop" szanben tündököl, ahogy ez egy extravagáns klasszikus amerikai izomautónak kell. (szerintem ez nem szükséges, de ne legyünk mindig kötekvőek). A motorok, ami a régi izom gépek legfontosabb jellemzője volt anno, nos arra sem lehet már végre panasz. Igaz a három motor három különböző filozofiát tartalmaz.
Ezek a modern gépek már másként adják le hihetetlen erejeüket az aszfaltra, mint régi társaik. Példa erre a GTO, ami a 542 Nm-es fordulatát, már 1700-as fordulatnál képes leadni. Ezzel az erővel 5,1 sec alatt éri el a 100-at, míg a mustang 5,6 sec és a Charger hatalmas testével és automata váltóval is 6,1 sec alatt megfutja.
Természetesen ma már nem úgy mennek a tesztek mint anno, amikor fogták a Mopar Hemiket és a Royal Bobcat alakított Pontiac-okat és irány az I-75-s pálya. Ma ezt már egy teremben mérik a közel 240 km/h-val menő gépek esetén is.
Minden korszaknak megvoltak a saját erő gépei. Anno a '32-es Ford a flathead V8-al, aztán a '55-ös Chevy Bel air a small block V8-al vagy a '68 Plymouth Road Runner a HEMI V-8-al. Generációk nőttek fel ezeknek az autóknak az imádatán,de végre megszülettek a jelenkor leendő ikonjai is.
Igaz ezek az ikonok valószínűleg nem ezek az "alap" modellek lesznek, hanem az SRT8 (425 LE), GT500 (az igéer 500 LE). Sajnos a GTO nem váltotta be az eladási mennyiségeket, mivel a forma nem igazán retro.
Adottak ezek a gépek, amik mind egy egy nagy alkotás bár más formában. A Charger egy szedánosított izom autó, a Miustang az igazi retro autó, a GTO a Japánosított amerikai autó, annál azért erősebb kivitelben. Ráadásul még érkezik a Daytona R/t a hagyományokat idéző színvilággal. Sajnos a GTO most azt mutatja, hogy a mindig üttörő Pontiac kissé elsiette, talán kirukkolnak majd egy retro géppel is. Azért ne féltsük a GM-et, hisz ott van tallonban a Chevy Camaro (ha végre gyártásba kerül) vagy a Pontiac Firebird, mint az amerikai GT autók megtestesítője. Végezetül a Mustang GT a V8-as motorjával és egyszerüségével. Ő hasonlít legjobban a régi Muscle Car-okra.
Ezen a nyáron ismét lesz Woodward Dream Cruise, amin már megjelenhetnek az újra éledt szellemek. Talán az amerikai autógyártók ismét elkezdenek V8-as motorral szerelt komoly gépeket gyártani
Műszaki adatok
Dodge Charger adatok:
SE és SXT
-V6 3,5L (215 cui), 250 LE
R/T (a csomag ára $1600)
-V8 5,7 L HEMI (350 cui), 340 LE
0-96 km/h 6,1 sec (ötsebességes automatával)
Lekapcsolható hengerekkel sima autókázáshoz. Alacsony fordulaton is teherautónyi nyomatékkal.
Tömeg: 1875 kg
Ford Mustang GT adatok:
-V8 SOHC 4,6 L (280 cui), 300 LE, 434 Nm, ami 1900-as fordulattól már rendelkezésre áll!
0-96 km/h 5,6 sec
Egészen jó nyomatékkal rendelkezik a hengerenkénti 3 szelepes technika.
Tömeg: 1595 kg
Pontiac GTO adatok:
-V8 OHV LS2 6,0 L (366 cui), 400 LE, 542 Nm, ami 1700 fordulattól már rendelkezésre áll!
0-96 km/h 5,1 sec
Ez a small block van a C6-os Corvette-benis, igaz kissé alakított formában. Mindnehol húz és erős bárhol.
Tömeg: 1681 kg