Hajtáslánc, áttételek

Technikai megoldások, kérdések

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Hajtáslánc, áttételek

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2007.11.15 10:01

Az itthon található két leggyakoribb amerikai :ford: váltó áttételeivel kezdem ezt a topicot. Azért ezekkel kezdem, mert sokan kérdezik, hogy mi a különbség. Ha valaki ki tudná egészíteni azt örömmel venném.
Lejjebb pedig a 8,8"-os híd legsűrűbben alkalmazott áttételei láthatók.

'87-'88 Thunderbird Turbocoupe (2.3T) T5 váltó áttételek:

1st - 3.97:1
2nd - 2.34:1
3rd - 1.46:1
4th - 1.00:1
5th - 0.80:1

'87-'95 5.0L Mustang T5 váltó áttételek:

1st - 3.35:1
2nd - 1.99:1
3rd - 1.33:1
4th - 1.00:1
5th - 0.675:1


2.73:1 = alap kínálat kézi és automata váltóval egyaránt w/ V8
3.08:1 = opcionális kézi váltóval a legtöbb évjáratban w/ V8
3.27:1 = opcionális automata a legtöbb évjáratban w/ V8
3.45:1 = standard '83 -'84 Turbo GT és Turbo RS, továbbá '84 SVO (mind 7.5")
3.55:1 = standard kézi váltóval T-bird Turbocoupe (8.8")
3.73:1 = standard '85 - '86 SVO (7.5" ), és automata Turbocoupe-k (8.8")


Íme egy egyszerű módszer diffi áttétel megállapítására:
1. Emeld meg egyszerre mind a két hátsó kereket! Ékeld ki az első kettőt (a biztonság kedvéért)!
2. Tedd a váltót üresbe, vagy Neutral-ba! Festék segítségével jelöld meg a kardántengelyen, hogy jelenleg hol áll! Érdemes a diffi felőli részen, egy vonallal összekötni a forgó és a fix részt a pontosság kedvéért.
3. Most tégy egy jelölő pöttyöt a gumira is! Kell egy segítő, aki egy teljes fordulatot forgat a keréken, miközben te számolod, hogy hány fordulatot tesz a kardán.
2 és 3/4 fordulat esetén 2.73-as végáttétel
3 fordulat esetén 3.08-as
3 és 1/4 fordulat esetén 3.27-es
3 és 1/2 fordulat esetén 3.55-ös
…stb.-stb.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Bandit 2007.11.16 16:40-kor.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2007.11.15 10:09

Neked látom ez a mániád. Miért nem lehet a Mustang dolgait a Mustang-hoz, a Thunderbird-ét meg a Thunderbird-höz tenni? Ha itt most minden létező Ford típus váltóáttételét felsoroljuk, akkor egy 100 oldalas mű lesz, amiben senki sem fog semmit megtalálni.

Ide a technika alá általános dolgokat írjál, légyszi. Mint azt, hogy hogyan lejhet megállapítani a diffi áttételét.

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2008.02.15 11:24

Váltókban és a differenciál művekben sem árt néha olajat cserélni.
Íme néhány jó tanács:

T5-ös váltóba nem ajánlott sima váltóolajakat tölteni!
Meglepő de az automataváltókhoz való ATF olaj az ajánlott. Azonban ebből sem mindegy, hogy milyen kerül a váltónkba. Legjobb a Ford specifikáció szerinti Dexron-3/Mercon szintű olaj, esetleg Dexron-2, de nem válalok érte kezességet. Figyelem, nem ATF+3!
Elvileg megfelelő még a 75w90-es hajtóműolaj is de, kizárólag a Non-World Class-os T5-ösökbe. Ez az olaj azonban hidegben nagyon be tud sűrűsödni ezáltal keményebbé téve a váltást. Az ATF olajjal sokkal könnyebb a váltás.
World Class T5-ös váltókba nem szabad 75w90-et tölteni!
Az ok igen egyszerű. Kisebb a csapágyak és a szikrongyűrűk illesztési távolsága mint egy hagyományos váltó esetében, így egy sűrűbb olaj képtelen keresztül folyni ezeken a hézagokon és kitölteni azokat.
Bizony nem ez a legolcsóbb olaj típus de, nem érdemes spórolni és gyengébb minőségűt venni mert, hosszú távon nem lesz kifizetődő.
Személy szerint nem javaslom, hogy az Dexron-3/Mercon ATF olajtól eltérjen bárki is. Nem próbáltam a 75w90-et sem. Szerintem pár ezer forinton már nem fog múlni. Később a sokszorosába kerülhet egy váltó felújítás.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Bandit 2008.02.15 12:01-kor.

Avatar
Schmidi
Úrvezető
Hozzászólások: 488
Csatlakozott: 2007.05.23 15:24

Hozzászólás Szerző: Schmidi » 2008.02.15 11:28

TomiTomi írta:Neked látom ez a mániád. Miért nem lehet a Mustang dolgait a Mustang-hoz, a Thunderbird-ét meg a Thunderbird-höz tenni? Ha itt most minden létező Ford típus váltóáttételét felsoroljuk, akkor egy 100 oldalas mű lesz, amiben senki sem fog semmit megtalálni.

Ide a technika alá általános dolgokat írjál, légyszi. Mint azt, hogy hogyan lejhet megállapítani a diffi áttételét.
Megint nem értünk egyet.
Ha én pl. azt keresném, hogy milyen alternatívák léteznek, mi milyen, mi megy rá, mekkora az áttétele (mint ahogy pl. Chromlo keresett TBird váltót Mustangra), akkor így, ebben a formában sokkal kezelhetőbb.
[url=http://www.schmidi.hu/]| schmidi.hu |[/url]

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.02.15 11:28

Ezt az olaj-ár diferenciált nem értem, mert kb. vagy 2 L megy bele általában, nem mindegy, hogy 500-al drágább vagy olcsóbb? Egy váltó árához képest elenyésző...

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2008.02.15 12:05

LeMans67 írta:Ezt az olaj-ár diferenciált nem értem, mert kb. vagy 2 L megy bele általában, nem mindegy, hogy 500-al drágább vagy olcsóbb? Egy váltó árához képest elenyésző...
Sima hajtómű olaj már kapható 1000 Ft körül is míg egy Dexron-3/Mercon szintű automata olaj kb 2500-től indul.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.02.15 12:09

Bocs, én sima hajtómű olajakban gonolkoztam, ahol a jó és az olcsó között nincs ekkora eltérés...

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.02.15 12:11

Schmidi írta:Megint nem értünk egyet.
Ha én pl. azt keresném, hogy milyen alternatívák léteznek, mi milyen, mi megy rá, mekkora az áttétele (mint ahogy pl. Chromlo keresett TBird váltót Mustangra), akkor így, ebben a formában sokkal kezelhetőbb.
(Gyorsan reagáltál a megjegyzésemre. ;))

Figyelj, Bandit általános címével minden Ford váltóról itt kéne írni. Az elsőktől kezdve napjainkig. Ha azt megtennénk, abban aligha találnál meg valamit. Vagy lendítene rajtad, ha most a 75ös C6 adatait is ideírom, persze szigorúan megemlítve, hogy egy Gran Torinoból származik. Továbbra is azt mondom, hogy legalább váltótípusokra érdemes bontani...

Avatar
somi
Városi versenyző
Hozzászólások: 3643
Csatlakozott: 2007.11.01 22:36
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: somi » 2008.02.15 12:20

Jól értem itt a diffi áttételek számolásánál, hogy ha megszámolom a sajátomon, és utána találkozom egy hátsó híddal, amiről nem tudom, milyen motorhoz volt, azt is megszámolom, és egyezik, akkor jó?

Mivelhogy a különböző motorokhoz különböző végáttételek kapcsolódnak, ugye?

Van megnézni való híd, amiről nem tudni, milyen motorhoz volt, akkor így megtudhatom?

Bocs, szokás szerint :lama: vagyok, ugye.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.02.15 12:24

somi írta:Jól értem itt a diffi áttételek számolásánál, hogy ha megszámolom a sajátomon, és utána találkozom egy hátsó híddal, amiről nem tudom, milyen motorhoz volt, azt is megszámolom, és egyezik, akkor jó?

Mivelhogy a különböző motorokhoz különböző végáttételek kapcsolódnak, ugye?

Van megnézni való híd, amiről nem tudni, milyen motorhoz volt, akkor így megtudhatom?

Bocs, szokás szerint :lama: vagyok, ugye.
Áttétel egy autónál is lehet sokféle, használattól függően. Olyan 4,11:1-heztől 2,75:1-hezig tehetnék a Torinoba. Ez első gyorsulásra van, az utolsó krúzingra. Közte vannak a kompromisszumos áttételek.

Avatar
Chromlo
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 944
Csatlakozott: 2007.07.03 9:06
Tartózkodási hely: Vecsés

Hozzászólás Szerző: Chromlo » 2008.02.15 12:46

somi írta:Jól értem itt a diffi áttételek számolásánál, hogy ha megszámolom a sajátomon, és utána találkozom egy hátsó híddal, amiről nem tudom, milyen motorhoz volt, azt is megszámolom, és egyezik, akkor jó?

Mivelhogy a különböző motorokhoz különböző végáttételek kapcsolódnak, ugye?

Van megnézni való híd, amiről nem tudni, milyen motorhoz volt, akkor így megtudhatom?

Bocs, szokás szerint :lama: vagyok, ugye.
Külömböző motorokhoz külömbözö nagyságú /erösségű hidak voltak. Tehát ha találsz egy 7,5 vagy nagyobbat akkor le kell csapni rá, legfeljebb kicsit csal a mph ora. szerintem.
Kicsiny hazánkban nagyábol ugyolyan áttételek vannak szerintem, szélsőségek nincsenek.

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2008.02.15 12:51

OFF Schmidivel értek egyet. Szerintem így szétdarabolni a témákat fölösleges. Nem vagyunk több százan és nem születik napi 100-200 hsz. TomiTomi az elgondolásod jó, csak nem ennyire fórumozóra van kitalálva, hanem minimum a 10-szeresére. Ez egy kis orészágban lévő meglehetősen specifikus fórum. Nem hiszem, hogy valaha is büszkélkdehetünk 500 taggal.
Ezzel amúgy semmi bajom, mert így mindig családias marad. Csak fölösleges ennyi topic ilyen kevés fórumozóra. ON

@Somi: Ez csak az áttétel kiszámítására jó. A diffi attól még lehet, hogy tök más autóra való csak mert az áttétele egyezik.
Mint ahogy TomiTomi is írta.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.02.15 13:19

Ja, Bandit, majd Schmidivel összehordasz itt hetet havat, én meg nyitok a C6-osnak 9"-os híddal egy másik topikot. ;)

@Somi: Itt található egy nagyon OFF környzetben egy jó kis áttétel számító. Segít ellenőrizni, hogy az egyes difiáttételek mit jelentenek sebességben.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.02.15 13:23

TomiTomi írta:@Somi: Itt található egy nagyon OFF környzetben egy jó kis áttétel számító.
OFF
Khm, megjegyzem, ugye egy komoly oldal az, tudtam én,hogy tetszeni fog... Jó kis sebesség és áttétel számító...Egészen jól lehet vele gondolkozni, hogy melyik változat, hol lehet kellemes...

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2008.02.15 13:35

Itt van egy ON környezetből is. Javaslom inkább ennek a használatát! Szerintem jobb és fordabb! :buttkick:

Válasz küldése